Maakt het echt een verschil of een huis onder opschortende of ontbindende voorwaarde wordt verkocht?

Meestal lees je ontbindende maar is het effect van opschortende voorwaarde heel anders?
https://www.thierrybiguet.nl/de-opschortende-voorwaarde/

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
een jaar geleden
Ontbindende voorwaarde dat is het contract vervallen als daar sprake van is/ opschortende voorwaarde dan wordt de zaak opgeschort en niet ontbonden ds loopt alles door in een later stadium.
erotisi
een jaar geleden
Dat begrijp ik maar wanneer zou het een of ander echt een verschil gaan uitmaken?

Antwoorden (1)

Allereerst moet je 2 zaken goed uit elkaar houden: de koop en de levering van het huis. Oftewel: slaan de voorwaarden op de koop of op de levering?
Een opschortende voorwaarde betekent dat de koop (of levering) pas definitief is als aan die voorwaarde is voldaan. Een ontbindende voorwaarde betekent dat als die voorwaarde (of een feit) in werking treedt de rechtshandeling met terugwerkende kracht ontbonden wordt. Een ontbindende voorwaarde m.b.t. de levering zou bijzonder zijn, maar in koopcontracten is dat heel gebruikelijk. Bijvoorbeeld als je geen woonvergunning krijgt, of de financiering niet rond krijgt. Daar moet je je dan wel (tijdig!) op beroepen, anders zit je er aan vast. In een koopcontract zit, als het goed is, ook (impliciet) een opschortende voorwaarde m.b.t. de levering. Die gaat pas door als je de koopsom hebt gestort bij de notaris. Zo nee, dan heb je wel een schadeclaim van de verkoper aan je broek.
teusvh
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Maar wat is nu een praktisch voor of nadeel van bijv opschortende voorwaarde tov ontbindende? Overigens ontbinding heeft geen terugwerkende kracht. De overeenkomst eindigt op het moment van de ontbinding. Eerder gedane betalingen of verrichtte prestaties zijn niet onverschuldigd (zonder rechtsgrond) verricht. Wel bestaat er een verplichting over en weer tot 'ongedaanmaking' van deze verplichtingen (6:271 BW).
teusvh
een jaar geleden
Bij een opschortende voorwaarde wordt het contract als zodanig niet opgeschort, maar de daarin overeengekomen prestatie. Zodra aan de voorwaarde is voldaan kun je weer verder. Bij een ontbindende voorwaarde eindigt de juridische relatie geheel.
erotisi
een jaar geleden
Welke prestaties igv ontbindende voorwaarde moeten dan wel gedaan worden igv woning verkoop?
ronron1212
een jaar geleden
Geen financiering bijv is een ontbindende voorwaarde
ronron1212
een jaar geleden
@teusvh woonvergunning voor een koophuis???
teusvh
een jaar geleden
Ja, sommige (veel?) gemeenten hebben dat. https://www.encyclo.nl/begrip/woonvergunning
erotisi
een jaar geleden
Zou er nog een verschil kunnen zijn voor wat betreft een ingebrekestelling en de boete? Is dat anders bij een opschortende voorwaarde? https://www.notaris.nl/wonen/koopcontract-en-overdracht/als-de-koop-van-het-huis-niet-doorgaat#:~:text=Als%20de%20koper%20gebruik%20maakt,raakt%20zijn%20geld%20dus%20kwijt.
erotisi
een jaar geleden
Het valt mij overigens op dat in België en igv nieuwbouw wel vaker over opschortende voorwaarde wordt gesproken.
teusvh
een jaar geleden
Bij nieuwbouw, en misschien is dat wat je bedoelt, staat er een voorgenomen opleverdatum in de overeenkomst. Deze datum schuift op als er onwerkbare dagen zijn, stakingen of andere vormen van overmacht. Dat is geen opschortende (contract-)voorwaarde, maar simpelweg wat je afspreekt m.b.t. de oplevering. Het risico dat e.e.a. niet op tijd klaar is wordt hiermee goeddeels bij de koper gelegd.