Ja, dat mag. De gijzeling mag hoogstens een week duren.

In artikel 578b, lid 2, van het Wetboek van Strafvordering staat het volgende:

"De kantonrechter bepaalt de duur van de gijzeling , die ten minste één dag en ten hoogste een week beloopt per strafbaar feit. Voor elke volle € 25 van het bedrag waarvoor verhaal is gezocht, wordt niet meer dan één dag opgelegd."
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus snap ik het als je 75 euro open hebt staan je dus 3 dagen opgesloten mag worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar stel je hebt 2 boetes van 7x25 dus 2 van 175 euro open staan.. dan mag het dus 14 dagen zijn?? "minste één dag en ten hoogste een week beloopt PER strafbaar feit"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tellen de weekenden ook mee? dus als je een boeten van 342 open staan hoelang moet je dan zitten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp mogen ze je niet langer dan 1 week houden?
Thecis
10 jaar geleden
per strafbaar feit. Heb je 10 strafbare feiten van minstens 175 euro, kan je een tijdje onder de pannen zijn ja.
(uit wat ik haal van bovenstaand antwoord).
Antoni
10 jaar geleden
chanel1989, ik weet niet precies hoe het allemaal zit, maar uit de wet trek ik de volgende conclusies: bij een boete van € 342,- (voor één en hetzelfde strafbare feit) mag je maximaal een week worden gegijzeld. De boete vervalt hierdoor overigens niet! De weekenden tellen mee in die week, want daarover staat niets in de wet vermeld.
Antoni
10 jaar geleden
N.B.: gijzeling komt niet in de plaats van de boete! Gijzeling is een dwangmiddel om je de boete te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de info & dan hoop ik diegene nu maar binnen nu en nog 3 dagen te zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artikel 578b, lid 2, van het Wetboek van Strafvordering is niet van toepassing als het een boete op grond van de zgn Wet Mulder betreft.
Antoni
10 jaar geleden
Dat wist ik niet, JoanDArc! Dank voor de aanvulling!
Als het een openstaande boete is op grond van de wet Mulder is het Wetboek van Strafrecht en Wetboek van Strafvordering niet van toepassing.

Het aantal dagen gijzeling is afhankelijk van de hoogte van het openstaande bedrag en het aantal strafbare feiten dat in de strafbeschikking is opgenomen. Voor elke openstaande 50 euro kan één dag gijzeling worden gevorderd bij de kantonrechter, met een maximum van zeven dagen per strafbaar feit.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voordat men tot gijzeling overgaat is er al een heel lang traject doorlopen. Gijzeling vindt niet plaats van de ene dag op de andere.