Is een VOG nodig voor de vervulling van een politieke functie?

Zo niet waarom niet? Het is immers gewoon een baan.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Of het gewoon een baan is doet er niet toe voor sommige functies is hij verplicht voor andere kan de werkgever er om vragen.
SentWierda
3 jaar geleden
Eerder zijn al meer dan dertig vragen gesteld m.b.t. de VOG. Tik rechtsboven in de zoekbalk in: VOG. Bij de antwoorden kan nuttige informatie te vinden zijn.
Overigens heeft een VOG lang niet altijd te maken met een baan. Ook voor vrijwilligerswerk kan soms een VOG vereist zijn.

Antwoorden (1)

Niet voor alle politieke functies is dat nodig en/of verplicht.
Voor wethouders is een VOG verplicht.
Voor raadsleden is een VOG niet verplicht.

Soms kan er ondanks het ontbreken van een verplichting toch om gevraagd worden.

https://www.justis.nl/binaries/Q%26A_VOG%20voor%20politieke%20ambtsdragers_tcm34-305244.pdf
Voor politieke ambtsdragers geldt geen VOG-plicht. Het is de verantwoordelijkheid van
de partij(voorzitter) om zich te vergewissen van de integriteit van potentiële kandidaten.
Hierbij is het uitgangspunt dat de partij zelf alle mogelijkheden benut om eventuele
bedenkingen te onderzoeken. Het aanvragen van een VOG is daar een van de mogelijke
middelen voor.

===

"Zo niet waarom niet? Het is immers gewoon een baan."
In die vraag lijkt een denkfout te zitten.
Het is voor de veel banen geen benodigdheid/verplichting om een VOG te overhandigen.
Soms vragen bedrijven er wel naar, maar is dat geen verplichting voor dat bedrijf om dat te vragen.

https://www.justis.nl/producten/vog/wat-is-een-vog.aspx
Voor een (nieuwe) baan is vaak een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig. In sommige branches, bijvoorbeeld de kinderopvang, is dit zelfs wettelijk verplicht. Justis handelt de VOG-aanvragen af en is de enige instantie in Nederland die de VOG afgeeft.

===

Overigens is er wel voor allerlei politieke functies de wens om een VOG-verplichting te hebben. Er wordt dus wel naar gekeken omdat via wetgeving verplicht te stellen.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/verplichte-vog-is-drempeltje.9584320.lynkx#:~:text=In%20tegenstelling%20tot%20wethouders%2C%20worden,de%20Nederlandse%20Vereniging%20voor%20Raadsleden.
In tegenstelling tot wethouders, worden raadsleden niet verplicht om een VOG te overleggen. Een goed besluit van de minister, vindt Mark den Boer, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden.