Hoe kun je nagaan hoeveel mensen van Marrokaanse afkomst per land wonen?

Ik wil cijfers vinden die aanduiden hoeveel mensen van Marrokaanse afkomst in elk land van de wereld wonen maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan nagaan.

1.1K
Antoni
3 jaar geleden
Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Marokkanen vind je al een lijstje met 23 landen.
Antoni
3 jaar geleden
In The World Factbook van de CIA vind je per land een percentage. In Nederland zouden volgens https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/nl.html 2,3% Marokkanen wonen. Van 17.280.397 inwoners (gegevens per juli 2020) zijn dat 397.450. Dat cijfer komt wel redelijk overeen met de 392.000 van de Wikipedia-pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Marokkanen.
taillie
3 jaar geleden
ja maar hoeveel "marrokanen" zijn er al niet gewoon als NL'er, BE'er, noemt maar op ingeschreven... deze worden dan niet mee geteld vermoed ik
SentWierda
3 jaar geleden
@Antoni. De schattingen van CIA en Wikipedia zijn te laag. Alleen al eerstegeneratie en tweedegeneratie opgeteld is meer dan beide schattingen, namelijk 410.000; volgens het CBS per juni 2020. Dan komt daar nog de derdegeneratie bij plus de niet-geregistreerden. Het lijkt uit te komen boven de 500.000 - mogelijk richting 600.000.
Antoni
3 jaar geleden
Ik vond nog deze lijst https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/400.html. Maakt het handiger de percentages te vinden. Beetje eigenaardig: volgens die lijst wonen er geen Marokkanen in Marokko. Alleen:
3,7% in België;
1,6% in Gibraltar;
1% in Monaco;
2,3% in Nederland; en
1,8% in Spanje. Moet je zelf nog de precieze aantallen uitrekenen. Voor wat het waard is....

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet na te gaan. Omdat er eerst duidelijkheid moet zijn over de definitie en omdat sommigen onder de radar zijn.
Neem bijv. Nederland: er zijn eerstegeneratieMarokkanen, tweedegeneratieMarokkanen en derdegeneratieMarokkanen. Die zijn globaal in beeld de brengen: het aantal kan redelijk nauwkeurig worden bepaald.
Daarnaast zijn er velen die een Marokkaanse vader of moeder hebben en een Nederlandse moeder of vader. In sommige gevallen is het een 'geheim' dat de vader een Marokkaan is. Telt zo'n kind dan mee als volledig van ''Marokkaanse afkomst', als half van 'Marokkaanse afkomst' of helemaal niet van 'Marokkaanse afkomst'?
En is een derdegeneratieMarokkaan (die zich vaak meer Nederlander dan Marokkaan voelt) statistisch gelijk te schakelen aan een zojuist uit Marokko overgekomen bruid?
Wat Nederland betreft noemt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een aantal voor wat betreft eerstegeneratie en tweedegeneratie. Op 1 juni 2020 zijn er in Nederland circa 410.000 mensen met een eerstegeneratie- of tweedegeneratieMarokkaanse achtergrond. Van hen circa 170.000 eerstegeneratie en 240.000 tweedegeneratie.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoeveel-mensen-met-een-migratieachtergrond-wonen-in-nederland-
Toegevoegd op 11 juli 2020 14:11: tekst