Hoe kun je nagaan hoeveel mensen van Marrokaanse afkomst per land wonen?

Ik wil cijfers vinden die aanduiden hoeveel mensen van Marrokaanse afkomst in elk land van de wereld wonen maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan nagaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat is niet na te gaan. Omdat er eerst duidelijkheid moet zijn over de definitie en omdat sommigen onder de radar zijn. Neem bijv. Nederland: er zijn eerstegeneratieMarokkanen, tweedegeneratieMarokkanen en derdegeneratieMarokkanen. Die zijn globaal in beeld de brengen: het aantal kan redelijk nauwkeurig worden bepaald. Daarnaast zijn er velen die een Marokkaanse vader of moeder hebben en een Nederlandse moeder of vader. In sommige gevallen is het een 'geheim' dat de vader een Marokkaan is. Telt zo'n kind dan mee als volledig van ''Marokkaanse afkomst', als half van 'Marokkaanse afkomst' of helemaal niet van 'Marokkaanse afkomst'? En is een derdegeneratieMarokkaan (die zich vaak meer Nederlander dan Marokkaan voelt) statistisch gelijk te schakelen aan een zojuist uit Marokko overgekomen bruid? Wat Nederland betreft noemt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een aantal voor wat betreft eerstegeneratie en tweedegeneratie. Op 1 juni 2020 zijn er in Nederland circa 410.000 mensen met een eerstegeneratie- of tweedegeneratieMarokkaanse achtergrond. Van hen circa 170.000 eerstegeneratie en 240.000 tweedegeneratie. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoeveel-mensen-met-een-migratieachtergrond-wonen-in-nederland-

Toegevoegd op 11 juli 2020 14:11: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100