Wat te doen tegen iemand die je o.a. stalkt via de telefoon?

Deze man stalkt mij al 13 jaar met regelmaat. En nu is hij sinds kort weer begonnen met bellen. Om het half uur, om het kwartier, 5 minuten nadat ik mn huis binnenkom. De politie heeft al eens contact met hem gehad maar zegt verder niks te kunnen doen. Nu houden we bij wanneer hij belt zodat de KNP erachter aan kan gaan. Maar wat kan ik nog meer doen, ik weet wie het is nm.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik wil geen nieuw nummer aanvragen omdat ik niet langer wilt vluchten voor die *piep*. Hij stalkt al 13jaar dus niet alleen via post en telefoon

12 jaar geleden
in: Wetgeving
14.9K
capthavoc
12 jaar geleden
je kan een ander telefoon nummer nemen dat scheelt al denk ik ?
nummer weergave helpt wellicht ook?
loginabcde
12 jaar geleden
nee ik wil niet zwichten door zijn druk om een nieuw nummer te nemen. Nummer weergave geeft anoniem aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die persoon weet al jaren uw telefoonnummer,
en evt andere gegevens of wetenswaardigheden.
Daar kunt u zelf verandering in brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen ander nummer wilt nemen is het gewoon eigen schuld dikke bult dat je die man de gelegenheid blijft geven jou lastig te vallen. Jij doet spelletjes met jezelf en denkt daarbij dat je stoer bent.
loginabcde
12 jaar geleden
Wat een lekkere reactie bovenstaande. Moet ik omdat ik telkens gebeld word blijven vluchten? Ik zoek manier zodat hij zichzelf verraad of iets in die context. Dingen waar ik concreet actie van kan maken om hem op te laten pakken. Want let wel deze man staat al jaren in de bosjes te loeren en achtervolgt mij en daarbij is het ook nog eens mijn vader waar ik al 13 jaar geen contact mee wil. Mss begrijp je de situatie zo beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag hem ten huwelijk.
loginabcde
12 jaar geleden
waar slaat dit dan op. Als je niet normaal op een vraag kan reageren doe het dan niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door geen volledige informatie te geven zet u iedereen op het verkeerde been.
loginabcde
12 jaar geleden
waarom is de extra info uberhaupt nodig? Ik geef aan dat hij al 13 jaar stalkt, hij weet wanneer ik thuis kom (dus hij bespiet me) en ik ken hem. Hoezo extra info geven? Ik vraag gewoon naar een volgende stap en je vraagt of ik niet met hem kan trouwen. Wat je dus eigenlijk zegt, in een andere context, is dat je dus maar gewoon met je misbruiker, dief, fraudeer moet gaan trouwen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In uw vraag stond niet dat het uw vader is.
Daarop baseert men de antwoorden.
U hoeft niet uw vuile was buiten hangen, maar het is wel zo handig om uw vraag juist te formuleren.
In de trant van ,,mijn vader stalkt me etc.... ,,
loginabcde
12 jaar geleden
ik zie nog steeds niet in wat het uitmaakt dat het mijn vader is. Daarbij lijkt het me voor eventuele andere mensen die dit meemaken ook beter de vraag neutraal te houden.
Alleen voor uw reactie over het trouwen met hem is deze info noodzakelijk. In potentie zelfs een hele gevaarlijke raad als ik zwaar naief zou zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt er wel wat aan doen, maar onderneemt geen actie.
Het lijkt wel of u er behagen in schept.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
klinkt als een hoax
niemand laat zich 13 jaar lang stalken
loginabcde
12 jaar geleden
wel als de politie niks kan doen omdat hij op openbare grond staat, er geen sprake is van fysiek contact en geen sprake van bedreiging. Maw ze kunnen niks totdat hij je wel probeert te bedreigen of op eigen grond staat, zo slim is ie wel
Annswers
12 jaar geleden
@Legina, hoe zou u zich voelen als uw vader nooit meer iets zou laten horen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loginabcde: gesteld dat dit geen hoax is: Als hij al 13 jaar niet voor rede vatbaar is, dan maar zonder rede. Kun je niet eens wat stevige vrienden bij hem langssturen die hem een paar mooie blauwe ogen schenken? "Gewoon, omdat het kan"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel je laat je eigen vader toch niet in elkaar slaan?
loginabcde
12 jaar geleden
Ik sluit deze vraag want de reacties zijn buitengewoon triest en ik word niet serieus genomen, net als door de politie. Waarom begrijpt niemand dan dat sommige mensen gewoon van geen wijken weten ondanks het sturen van brieven, praten en maatschappelijk werk.
Ik wil de mensen bedanken die wel keurig antwoord op mijn vraag gaven. Ik zie een aantal tips staan die bruikbaar zijn.

Het beste antwoord

Als je gebeld wordt, neem je op en zeg je niets. Je luister even of er aan de andere kant van de lijn iemand anders dan die persoon is. Is die persoon het weer, dan leg je de hoorn gewoon even ernaast. Dan wacht je tot die persoon ophangt. Zo kost het hem alleen maar geld.

Helpt dat niet, dan schakel je je telefoon tijdelijk een dagje door naar een niet-bestaand nummer (bijvoorbeeld 0485-512981). Als die persoon dan belt, dan zal er een stem zijn die zegt: 'Het nummer dat u gebeld heeft is niet in gebruik. Controleer het nummer en kies opnieuw.' De persoon zal denken dat je nummer niet meer in gebruik is. Zie voor het doorschakelen de bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kunt een ander telefoonnummer nemen. En zelfs een geheim nummer zo je dat wenst. Dat geef je dan alleen aan je echte vrienden en aan instellingen die jou moeten kunnen bereiken en laat erbij aantekenen dat het een geheim nummer betreft. Dat heb ik ook gedaan en wordt nooit meer door de vroegere stalker lastig gevallen. En ook niet door allerlei bedrijven die je iets willen aansmeren. De enige die me nu nog lastig valt is KPN zelf. Ik had ook tegen hun gezegd dat ik van hun telefoontjes niet gediend ben en ze maar een folder moeten sturen als ze een nieuw product onder mijn aandacht wilden brengen. Twee jaar lang geen last meer van ze gehad, maar vorige week belden ze weer eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste stappen heb je al correct gedaan en dat is inderdaad KPN inschakelen. Als het een telefoonnummer is dat bekend is zal de desbetreffende persoon een waarschuwingsbrief krijgen om ermee te stoppen.
Stopt het niet dan met de brief van KPN naar de politie gaan en aangifte doen van stalking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Wij werden een tijdlang ook gestalkt via de telefoon. Ik heb toen iets heel raars gedaan, op het moment dat ik kon verwachten dat de stalker het was, het risico nemend dat het iemand anders was, heb ik heel hard en heel hoog gekrijst, je zou ook een apparaat voor de hoorn kunnen houden dat een afschuwelijk geluid maakt.
Daarna niets meer gehoord.

Aan stalken zelf blijkt strafrechtelijk heel weinig te doen, een echte stalker, zo las ik ooit in een artikel weet altijd de nieuwe telefoon te vinden, het nieuwe adres, etc, trekt zich niks aan van boetes.

Het is maar een tip, misschien vind je het raar, maar het proberen waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik nog thuis woonde ook. Wij hebben iemand die bij ons was op dat moment de telefoon op laten nemen: met de politie van regio Spijkenisse. Zegt u het maar... We zijn erna niet meer gebeld.
Koop een scheidrechtersfluitje zodra die belt neem je op en blaas je hard op je fluit sukses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kennis van mij had er ook last van (via mobiel). Als die gebelt werd heeft hij zijn mobiel gewoon neer gelegt. Laat maar bellen zij hij, de kosten zijn voor hem. Maar je kan ook afspreken met fam en kennissen dat ze NIET anoniem bellen, belt er dan toch iemand anoniem gewoon wegdrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het opgelost door een code in te stellen, mensen die mij wel mogen bellen zeg ik ; eerst 3x over laten gaan en dan direct weer bellen, het werkt heel goed!

Toegevoegd na 21 minuten:
13jaar! ik zit mij gewoon boos te maken, uit bezorgdheid! moet je nog iets met die gene (af) regelen of kan je niet terug 'pesten' ? je hem toch nm? begin met de telefoon code!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belt deze "stalker" met een herkenbaar telefoonnummer dan kan jij de KPN de opdracht geven dat dit nummer op je lijn wordt geblokkeerd. KPN loopt er niet te koop mee, maar deze service kunnen ze wel verlenen. Wordt je stelselmatig op je GSM door deze persoon gebeld kan je bij de instellingen zoeken en zijn nummers blokkeren. Maar ook onherkenbare nummers kan je hiermee blokkeren.
Hij krijgt gewoon het geluid dat je telefoon over gaat, maar jij merkt daar dan niets meer van.

Veel telefonische verkooppraktijken bellen ook met een beschermd telefoonnummer, als je deze ook blokkeert ben je daar ook vanaf en krijg je een heleboel rust !!

Sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om er vanaf te zijn, zou je ook eens een gesprek met je vader aan kunnen gaan. Misschien zijn er veel onduidelijkheden tussen jullie. Hij kan zijn verhaal niet kwijt en jij staat er niet voor open. Misschien is het met een heel duidelijk gesprek verholpen? Vind je dit te confronterend zou je ook een neutraal iemand mee kunnen nemen die jou daarin steunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Jullie leggen de vinger op de zere plek.
Met het juiste antwoord.
Ik begrijp van je dat het om je vader gaat. Dat maakt de situatie erg lastig. Hij wil met je praten of je zien, maar jij wilt dat niet. Misschien kun je een afspraak maken bij een relatietherapeut, die kan je vader uitnodigen voor een (later) gesprek. In dat gesprek kun je heel duidelijk maken dat jij hem niet meer wilt zien.
Ik weet niet of je ouders nog bij elkaar zijn, maar het is misschien een optie om je moeder te vragen of zij hem wil vragen je met rust te laten. Misschien leven de ouders van je vader nog? Dan zou je hen ook kunnen inschakelen. Een broer of zus van je vader is misschien ook wel bereid om te gaan praten met je vader.
Als je vader belt kun je huisgenoten vragen op te nemen en duidelijk te vertellen dat jij niet wilt dat hij jou lastig valt.
Ook kun je je vader een brief schrijven waar je duidelijk in maakt dat jij hem niet wilt zien en dat hij jou met rust laat. Laat hij jou niet met rust, dan kun je de brief in de lokale krant plaatsten.
Je kunt de werkgever van je vader vragen om met hem te geen praten, dit is geen goede reclame voor dat bedrijf. Als je vader geen baan heeft kun je naar het UWV gaan en melden dat je vader inmiddels een dagtaak heeft: jou lastig vallen.
Als je vader weer bij jou in de straat staat kun je omstanders vragen jou te helpen. Wij hebben ooit eens een kennis geholpen die werd lastig gevallen door een, voor haar, bekende. Het hielp, want na 3 keer geholpen te zijn door omstanders, liet diegene haar met rust als zij aan het winkelen was.

Heb je trouwens enig idee waarom je vader je wil spreken? Misschien als je hem aanhoort, dat hij je dan met rust kan laten?

Erg veel sterkte en wijsheid toegewenst!