Hoeveel kans is er dat ik mijn voornaam mag veranderen?

Ik wil mijn voornaam graag veranderen. Ik ben op de hoogte van de procedure en bijkomende kosten maar maak me zorgen om het feit dat de rechter mijn verzoek af zou kunnen wijzen. Is de kans groot dat dit gebeurt als de reden voor mijn verzoek is dat ik mijn naam erg lelijk vind en me er ongemakkelijk mee voel?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ulope: Ik heet nu Lieke.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet dat ik mijn roepnaam indien gewenst officieus zou kunnen wijzigen maar ik zie mijn naam liever helemaal nergens terug, dus ook niet op mijn paspoort e.d.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is je naam nu dan?
Amadea
10 jaar geleden
Het lijkt mij dat het alleen wordt afgewezen als jouw gekozen voornaam absurd zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij als het een "normale" naam is en een bestaande naam die je hebt gekozen, zal de kans heel erg klein zijn dat het niet accepteren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom verander je je naam niet gewoon, dan is het niet officieel op papieren maar je mag zelf elke roepnaam gebruiken die je wil. Met de naam Lieke is niets mis, bijna iedereen is wel eens ontevreden over zijn/haar naam. Een achternaam is problematischer dan een voornaam.
Amadea
10 jaar geleden
Is Lieke je volledige naam, of is het een afkorting? Ik ken iemand die Annelieke heet en dat vind ik een mooie naam!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees dit eens: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Lieke
Er lopen 11111 vrouwen rond met de naam Lieke als eerste naam, vooral populair sinds 1990: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/populariteit/naam/Lieke
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet 'poepinmijnschoen' of iets anders geks wil heten, maar een gewone bestaande naam kiest lijkt het me prima mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle hoeveel mensen mijn naam delen interesseert me eerlijk gezegd vrij weinig. Dat veel mensen van paars houden verandert ook niets aan het feit dat ik het een lelijke kleur vind. @fidolecosp ik zou graag Noah willen heten dus het lijkt me dat ik wat dat betreft wel goed zit, haha.
Amadea
10 jaar geleden
Weet je dat Noah een mannennaam is? Het is de Engelse naam van Noach, de voorvader die een ark bouwde om te overleven.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
onderga je een geslachtsverandering?
dan zal de rechter daar wel begrip voor hebben
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet is het gewoon een unisex naam, al wordt de meisjesversie meestal zonder 'h' gespeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op diverse forums stellen de meeste deelnemers ook Noa als meisjesnaam en Noah als jongensnaam. Maar wat 'de mensen' denken is natuurlijk niet het belangrijkst. Besef wel dat je nu wel echt een modenaam kiest, en dat je daar over 20 jaar anders over kan denken...
(maar ja, dat kan natuurlijk altijd en overal mee :-) ).
Ik zou persoonlijk eerst een paar jaar alleen je roepnaam veranderen op school en in familie etc, en dan later kijken naar de officiele verandering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik, ik vind de versie zonder 'h' niet mooi, dus vandaar Noah. Dat het een modenaam is is puur toeval, spijt verwacht ik dus niet zomaar te krijgen. Ik gebruik Noah nu al bij verschillende mensen als voornaam dus dat uitbreiden naar familie lijkt me inderdaad een goed plan, bedankt :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het echt een gevalletje 'puber die afzet tegen ouders en dus ook tegen gegeven naam'. Zoals ik al zei: bijna alle pubers en veel volwassenen vinden hun naam niet mooi maar iedereen weet dat je die niet zelf hebt bedacht. Er is totaal niets mis met Lieke en ik vind Noah voor een meisje heel onlogisch. Daarnaast: denk niet dat ik je niet begrijp: ik heb een vreselijke achternaam, ben daar veel mee gepest en had hem dolgraag gewijzigd maar ja mijn hele familie heet nu eenmaal zo. Toen ik trouwde heb ik dus wel de naam van mijn man aangenomen maar ja ik kom de achternaam natuurlijk ook nog vaak tegen. Realiseer je je niet dat heel veel mensen rare officiële namen hebben die je alleen maar ziet op je id bewijs, rijbewijs en diploma? Dat is heel normaal en om nu je naam te veranderen als je gewoon Lieke heet... Ik vind het een belediging voor je ouders. Mijn ouders konden er niets aan doen dat ze mij die achternaam gaven maar jouw ouders hebben met liefde een prachtige naam gezocht voor je en jou die gegeven en daar ga je zo mee om? Verander gewoon je roepnaam als je dat wilt maar als je je voornaam zo weggooit gooi je je zelf weg, wie je bent en wat je ouders je gegeven hebben. Ga daar voorzichtig mee om! Geef dat geld aan een goed doel, ga door het leven als Noa en over 5 jaar interesseert het je helemaal niets meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de naam van het beestje te veranderen, veranderd het beestje niet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo hé, dat is me wel een reactie. Het is niet erg netjes van je om je persoonlijke kijk op dit onderwerp te delen, ik vraag namelijk om meningen, niet om feiten. Dat lijkt me een redelijke verwachting om van een vraag-en-antwoordsite te hebben. Ik vind het wel grappig dat je me een puber noemt terwijl ik dat niet ben, geweldige analyse van jouw kant. "Er is totaal niets mis met Lieke" gaat het hier om een feit? Volgens mij gaat het om mijn mening, en die luidt dat ik VIND dat er iets mis is met Lieke. Ik heb een andere smaak dan mijn ouders en daar is niets mis mee, net als dat ik niet kwaad op ze kan worden voor hun keuze slaat het mijn inziens nergens op om ze ervoor op te hemelen. Je kind een naam geven is een verplichting, niets meer en niets minder. Mijn ouders weten al lang dat ik mijn naam maar niets vind en, fatsoenlijk en begripvol als ze zijn, hebben ze daar geen enkele moeite mee. Dat jij dat wel hebt vind ik prima, maar om dat daarom maar meteen op een onvriendelijke en pinnige manier te delen terwijl ik daar niet om vraag en me ook nog tracht te dicteren wat te doen (en dit bovendien geen forum is), is uitermate onbeleefd. Ik associëer mezelf niet met mijn gegeven voornaam, maar met de naam Noah. Ik voel me geen 'Lieke' dus veel weg te gooien valt er niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*trachten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*'ik vraag om feiten, niet om meningen
gaat lekker hier, excuses.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de feiten gegeven in mijn antwoord, in de reacties mag ik mijn mening geven. Ik bagatelliseer helemaal niet wat je zegt maar in jouw geval nemen de meeste mensen gewoon een andere roepnaam aan. Als je 11 mnd geleden een vraag stelt over het niet afmaken van je VWO ben je nu nog steeds een puber....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat hebben de meeste mensen met mij te maken?
En nee, dat ben ik niet. Ik heb vier jaar geleden mijn havodiploma gehaald en ben op dit moment twintig jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je iemand anders op je profiel toegelaten, daar kan ik niets aan doen: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/onderwijs/mogelijkheid-online-scholing-vwo-nederland.369527 De meeste mensen doen gewoon niet zo moeilijk en leggen zich er gewoon bij neer of veranderen hun roepnaam. Daar heb jij inderdaad niets mee te maken maar ik blijf het een beetje een kinderachtig 'ik wil dit niet' vinden. Jouw goed recht maar er is gewoon een eenvoudige oplossing: verander je roepnaam. Dat je een andere smaak hebt dan je ouders is helemaal normaal, ik ken niemand die zijn huis hetzelfde inricht als zijn/haar ouders of helemaal van dezelfde namen houdt. Namen zijn ook modegevoelig dus een naam die 20 jaar geleden in was hoeft dat nu niet meer te zijn maar ja daar hebben we allemaal last van. Nog eens: ik vind mijn achternaam helemaal niets en eigenlijk mijn voornaam ook niet. Ik heb mijzelf een poosje Kirsten genoemd toen ik hoorde dat dat de tweede keus was van mijn ouders dus het is echt niet dat ik je niet begrijp ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, ik heb t/m de derde klas vwo gedaan dus die vraag kwam inderdaad van mij. Dat ik mijn naam niet mooi vind is ook wel een beetje makkelijk gezegd. Zoals ik al zei associeer ik me niet met 'Lieke', als iemand mij met die naam aanspreekt duurt het even voordat het klikt, en dan nog voel ik alleen maar walging omdat ik de naam 'Lieke' associeer met onaangename gebeurtenissen uit het verleden en een persoon die ik niet ben. Misschien had ik dat er beter direct bij kunnen zetten toen ik mijn vraag stelde, dan had alles wellicht wat redelijker geklonken (al moet ik zeggen dat ik het alsnog niet kinderachtig vind wanneer iemand zijn naam wijzigt slecht omdat hij hem niet mooi vindt, maar goed, meningen verschillen). Ik snap dat u dit alles goed bedoelt, ik vond die derde reactie alleen zo aanvallend overkomen, dus vandaar dat ik een beetje gepikeerd reageerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals al ik al gezegd heb in mijn antwoord: het ligt wel aan de argumenten die je gebruikt. Je houdt nu wel een heel erg ander verhaal en als je dat als argument gebruikt zul je het best wel voor elkaar krijgen. Wat maakt die rechter dat uit.

Het beste antwoord

U kunt een verzoek tot voornaamswijziging indienen, als:

bij de aangifte van uw geboorte bij de burgerlijke stand een onjuiste naam is opgegeven;
uw voornaam niet meer passend is, omdat u een geslachtsverandering heeft ondergaan;
u uw voornaam lelijk vindt.

Jij vindt je voornaam lelijk maar het is geen heel bijzondere naam maar een vrij gewone. Je kunt nog wel in beroep als de rechter het niet met jou eens is maar het is lastig om nu een percentage kans te geven die jij hebt. Het zal er ook aan liggen wat precies jouw argumenten zijn natuurlijk.

Het is vooral een dure zaak en vrij onzinnig omdat je zelf elke roepnaam mag gebruiken die je wilt. Alleen de door jouw ouders opgegeven officiële naam/namen staan geregistreerd, niet je roepnaam. Bijna iedereen heeft wel een tweede naam of een andere naam als de roepnaam dus kies gewoon een andere roepnaam en klaar ben je (en veel goedkoper uit) en zie jouw naam als bijzonder eerste kado die jouw ouders je gaven.

http://justis.nl/Producten/naamswijziging/veelgesteldevragenovervoornaamswijziging/