Hoeveel kans is er dat ik mijn voornaam mag veranderen?

Ik wil mijn voornaam graag veranderen. Ik ben op de hoogte van de procedure en bijkomende kosten maar maak me zorgen om het feit dat de rechter mijn verzoek af zou kunnen wijzen. Is de kans groot dat dit gebeurt als de reden voor mijn verzoek is dat ik mijn naam erg lelijk vind en me er ongemakkelijk mee voel?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ulope: Ik heet nu Lieke.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet dat ik mijn roepnaam indien gewenst officieus zou kunnen wijzigen maar ik zie mijn naam liever helemaal nergens terug, dus ook niet op mijn paspoort e.d.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U kunt een verzoek tot voornaamswijziging indienen, als: bij de aangifte van uw geboorte bij de burgerlijke stand een onjuiste naam is opgegeven; uw voornaam niet meer passend is, omdat u een geslachtsverandering heeft ondergaan; u uw voornaam lelijk vindt. Jij vindt je voornaam lelijk maar het is geen heel bijzondere naam maar een vrij gewone. Je kunt nog wel in beroep als de rechter het niet met jou eens is maar het is lastig om nu een percentage kans te geven die jij hebt. Het zal er ook aan liggen wat precies jouw argumenten zijn natuurlijk. Het is vooral een dure zaak en vrij onzinnig omdat je zelf elke roepnaam mag gebruiken die je wilt. Alleen de door jouw ouders opgegeven officiële naam/namen staan geregistreerd, niet je roepnaam. Bijna iedereen heeft wel een tweede naam of een andere naam als de roepnaam dus kies gewoon een andere roepnaam en klaar ben je (en veel goedkoper uit) en zie jouw naam als bijzonder eerste kado die jouw ouders je gaven. http://justis.nl/Producten/naamswijziging/veelgesteldevragenovervoornaamswijziging/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100