Is je etnische achtergrond hetzelfde als je afkomst (migratieachtergrond)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
22.6K
Amadea
3 jaar geleden
Dat hoeft niet. Er zijn bijvoorbeeld Javanen die van oorsprong uit China kwamen. Als zo iemand naar Nederland zou emigreren dan is de afkomst Indonesisch maar de etnische achtergrond Chinees.
Seabreeze
9 maanden geleden
Toen ik op vakantie was in de US kreeg ik die vraag voorgelegd. Ik stond enkele seconden met een mond vol tanden. Geen idee wat die persoon bedoelde. Als door Nederlandse ouders geadopteerde allochtoon! met een gekleurd velletje, heb ik mij nooit afgevraagd tot welke etnische groep ik behoorde anders dan de Nederlandse! Door wie/wat wordt bepaald tot welke groep een persoon behoort? En waarom is het belangrijk om hier een onderscheid in te maken? Wat maakt een groep een groep? Puur waar je wieg heeft gestaan, waar je wortels hebt geschoten, waartoe jij jezelf rekent? VWB mijzelf: ik ben simpel een Hollandse met een bruin velletje en dat is NIET hetzelfde als verkaasd zijn! Zeggen jullie het maar, wat is mijn etnische achtergrond?

Antwoorden (2)

De etnische achtergrond is de bevolkingsgroep waartoe je behoort, bijvoorbeeld bij de Marokkanen.
Het woord migratieachtergrond is ogenschijnlijk de wat mildere versie van “allochtoon”, maar qua betekenis wel exact hetzelfde. Het woord allochtoon betekent letterlijk "van een andere aarde/gebied"
Met andere woorden:
Als j van Marokkaanse afkomst bent ben je allochtoon en heb je en Marokkaanse etnische achtergrond. In wezen zijn de betekenissen dus hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kan toch ook een ethnische achtergrond hebben als je een autochtoon bent? Dus dat je Marokkaanse ouders hier zijn geboren wat jouw dus een autochtoon maakt. Heb jij dan nog steeds een ethnische achtergrond ook al ben je autochtoon?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Want ethnische achtergrond betekent volgens mij het behoren tot een bevolkingsgroep?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Gabbyabby
"Want ethnische achtergrond betekent volgens mij het behoren tot een bevolkingsgroep?" Wat staat er dan in mijn antwoord?
Dat hoeft niet.

Etnisch betekent "betrekking hebbend op een volk of een bevolkingsgroep". De etnische achtergrond is de bevolkingsgroep waartoe iemand behoort.

Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. De migratieachtergrond is het kenmerk dat weergeeft met welk land de persoon verbonden is op basis van het geboorteland van de ouders of van zichzelf.

Het eerste begrip heeft dus betrekking op een bevolkingsgroep. Het tweede begrip heeft betrekking op een land.

Als de persoon een Marokkaan uit Marokko is dan zijn beide hetzelfde. Maar iemand zou bijvoorbeeld een Koerd kunnen zijn en uit Turkije, Iran, Irak, Syrië of Armenië kunnen komen. En dan is er dus sprake van een andere etnische achtergrond dan de migratieachtergrond.
Amadea