Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat als je nu treinmachinist zou worden dat je een korte carrière zou hebben?

Door de digitalisering en robotisering.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Optimistische automatiseerders vind je overal. Feilloos werkende automatisering is wat je nodig zult hebben. En een omgeving zonder onvoorziene omstandigheden.

Ik heb na de school voor marconisten (een intussen al echt afgeschaft vak) en diverse functies in de luchtvaart mijn ervaring verder verbreed met grote rijdende techniek, om als sluitstuk met veel werkplezier goederentreinen te gaan rijden. Waar mijn baas op een gegeven moment opmerkte: waarom ben jij niet al veel eerder machinist geworden?
En ik wil toch wel even de kanttekening plaatsen dat op een volledig afgesloten (metro)spoorweg er weliswaar al veel mogelijk is, maar dat bijvoorbeeld goederensporen in havengebieden een totaal andere werkomgeving vormen. Met veel afwisseling.
Mijn jaren op de locomotief waren mede zo interessant omdat een heleboel zaken niet goed in plannen en voorschriften te vangen zijn. Dan is het meestal ook nog niet goed te automatiseren. En het zal nog heel wat tijd en moeite kosten om machinisten overal door automatische systemen te vervangen.

Daarbij komt dat kinderen vroeger zeg maar met een blokkendoos speelden en nu met een spelcomputer. In samenhang met dat veranderde ‘spelenderwijs leren’ zie ik de opgroeiende jeugd nu op automatisch schakelende scooters waar ze vroeger met handbediende choke, koppeling en versnellingsbak leerden omgaan. Na het suffe imago dat de eerste automatische Dafjes met ‘jarretel-aandrijving’ hier kregen had ik niet durven vermoeden dat het gros van de huidige jongeren intussen zelf op een soortgelijke automaat rijdt. Feitelijk is de hedendaagse continu variabele transmissie een moderne toepassing van het principe van de Variomatic van DAF.
Ik vermoed dat de grotere afstand tot omgaan met techniek het tekort aan geschikte leerling-treinmachinisten (en andere technici) mede verklaart, en daarom zie ik niet zo gauw een overschot aan machinisten ontstaan.

Wat eerder een aandachtspunt zal kunnen worden, is dat het werk op sommige trajecten zoals de Betuweroute eentoniger kan worden.
Maar als je de softwareproblemen van sommige treinen op de hogesnelheidslijn volgt, dan lukt het soms toch maar moeilijk om alles goed te laten werken. De werkelijke wereld buiten is meedogenloos voor feilbare techniek. Voorlopig nog werk zat!

Belangrijker dan hoe lang exact jouw soort werk blijft bestaan is of je plezier en voldoening uit dat werk kunt halen. Van daaruit kun je te zijner tijd namelijk gemakkelijker je weg in weer iets anders vinden.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
LeonardN
7 jaar geleden
Waarom de claim dat de techniek feilloos moet zijn als de mens ook niet feilloos is? Zodra de techniek minder fouten maakt dan de mens is dat het kantelpunt lijkt me.
Bordensteker
7 jaar geleden
Omdat er in het kader van de hier gestelde vraag nog een ander kantelpunt bestaat. Er is namelijk verschil tussen wanneer iets ergens al technisch mogelijk wordt en wanneer dat resulteert in een kortere carrière van wie nu treinmachinist wordt.
In beginsel is het bij treinen inderdaad eenvoudig. Als systemen weten waar andere treinen in de buurt zijn en waar er wissels omgelegd of beweegbare bruggen opgehaald gaan worden, wat boeit de rest dan nog?
Daar zit hem de kneep. Je zou verbleken als je meegemaakt had wat er verder allemaal nog bij komt kijken, en daarom kan ik je niet aanrekenen dat je volgens eigen zeggen moeite hebt met het feit dat er nog steeds door mensen bestuurde treinen zijn.
Als het saaiste werk op sommige geselecteerde routes geautomatiseerd en onbemand wordt, blijft er nog zat en afwisselender werk over voor de steeds minder jongeren die er het onregelmatig werken en de soms vuile handen voor over hebben.
LeonardN
7 jaar geleden
Je beantwoord mijn reactie niet (of ik snap niet wat je probeert te zeggen). Waarom de claim dat techniek feilloos moet zijn? --Er is namelijk verschil tussen wanneer iets ergens al technisch mogelijk wordt en wanneer dat resulteert in een kortere carrière van wie nu treinmachinist wordt.--
Niet echt, althans zodra men er zeker van is dat het technisch kan en veiliger is dan een machinist, en daarnaast een systeem goedkoper is dan een machinist zal het geïmplementeerd worden. Daarbij hoeft de techniek niet feilloos te zijn, enkel hoeft deze de machinist te verslaan (zogezegd). -dat je volgens eigen zeggen moeite hebt met het feit dat er nog steeds door mensen bestuurde treinen zijn.-
Ik heb er geen moeite mee, zolang de machinisten op dit moment nog de systemen verslaan, ik vind het enkel bevreemdend dat auto's al zo goed als zelfstandig op de weg kunnen rijden en een trein niet al zover is (althans niet overal). Misschien zou ik eens een dag op een heel ingewikkeld spoor mee moeten
Bordensteker
7 jaar geleden
Bedankt voor je hint, en je hebt ten aanzien van jouw kantelpunt inderdaad gelijk: ook de techniek zal nooit echt feilloos zijn, en als de techniek op dit punt beter presteert dan de mens, doen we er beter aan die mens daar weg te (gaan) halen. Er zijn dan echter veel randvoorwaarden te vervullen, en je kunt niet de beveiligingstechnische opzet van de nu werkende infrastructuur even opnieuw gaan opzetten. De projecten die er al zijn betreffen vooral nieuwe infrastructuur.
Het zal daarom stap voor stap blijven gaan.
Net zoals de overgang naar elektrische auto’s niet doorzet omdat de randvoorwaarden nog bij lange na niet vervuld zijn. Die techniek bestaat al, maar blijft voor veel potentiële gebruikers onpraktisch omdat de mogelijkheden voor het opladen nog veel te beperkend zijn. Je zou zelfs op vrij eenvoudig spoor nog knap verbaasd zijn over sommige valkuilen. Des te groter de uitdaging op complexe gedeelten.
We zijn er pas zodra die uitdaging van de omgeving weggenomen is!
LeonardN
7 jaar geleden
Het zal daarom stap voor stap blijven gaan. Dat zeker, in mijn initiële antwoord ging dan ook uit van een jaar of 30, dat is voldoende voor een nu 21 jarige beginnende machinist om zijn pensioen niet te halen en dan is er nog 10-15 jaar speling als het in die 30 jaar nog niet zover is. Er zullen zelfs een aantal keer wat stappen terug worden gedaan als er onverhoopt toch een ongeluk gebeurt, zeker als dat een ongeluk is welke door een mens niet snel gemaakt zou zijn. Dat zie je nu idd ook met auto's waarbij al wat ernstige ongelukken zich hebben voortgedaan (nu vooral ook omdat automobilisten niet meer opletten terwijl ze semi-autonome systemen rijden. En inderdaad zal het makkelijker zijn bij trajecten die of nieuw zijn, nog aangelegd gaan worden, of die zodanig "simpel" zijn dan bij bepaalde specifieke lastige trajecten. Als echter straks een deel autonoom rijdt dan zal men steeds sneller mogelijkheden zien ook de lastigere trajecten te gaan voorzien van semi-autonome systemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou daar nog iets aan toe willen voegen, wat beterft het verschil tussen het optimisme van automatiseerders en de praktijk. Ik heb jaren langs het spoor gewoond tussen Haarlem en Leiden. Dat stuk spoor was decennia lang en misschien nog steeds, berucht om het aantal zelfmoorden van mensen die daar voor de trein sprongen. Nou zal ik niet gelijk beweren dat het verdere verloop van de automatizering van het autoverkeer door zoiets vertraging op loopt, al weet je het hedendage maar nooit, wat voor leipe rage er nu weer overwaait. Maar zelfs veel onbenulligere problemen kunnen jaren vertraging opleveren. Om 1 ander voorbeeld te geven, ik was onderwijzer en al jaren geleden zou de automatisering ons wel af helpen, van het probleem van, het rooster. Inderdaad, zolang het allemaal goed gaat, en dat gaat het 95% van de tijd, dan help die computer of K.I. systeem je prima. Maar als het fout gaat of dat laatste stukje, dan blijkt er steeds weer een mens nodig. En pas dan blijkt de vertraging.
Het klopt niet, want we weten het niet. Dit valt in de categorie 'voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat'.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
LeonardN
7 jaar geleden
Als je betoogt dat je het niet weet of kan weten kan je OOK niet zeggen dat het niet klopt. Dit antwoord verslaat zich op zijn eigen grond. Min dus. Als je had gezegd dat het niet te weten is zou het een prima antwoord zijn.
Ga daar maar wel vanuit ja, de proeven op het spoor zijn niet van de lucht en de bereidheid om te gaan werken met autonome treinen is hoog. Zodra blijkt dat de systemen leiden tot minder fouten dan met enkel machinisten zal de stroom onomkeerbaar zijn.

https://www.dutchcowboys.nl/technology/prorail-gaat-dit-jaar-nog-een-zelfrijdende-trein-testen
"Het is heel logisch om dit soort testen met zelfrijdende treinen te starten met goederentreinen, maar de vraag rijst vanzelf hoe lang het dan nog duurt voordat je als persoon door een trein zonder machinist wordt vervoerd. Dat is dichterbij dan je misschien denkt: volgend jaar al gaat er getest worden met zelfrijdende personentreinen, in eerste instantie op het traject Groningen-Leeuwarden."

---
Eerst zal men nog wel gaan werken met systemen die nog gecontroleerd worden door machinisten, daarna zal ook die controlerende functie steeds meer gaan wegvloeien hoe hoger men in de hierarchie van autonimiteit komt de zgn. GoA (Grade of Automation). Op een gegeven moment zal de conducteur nog wat taken overhouden, tot ook dat zal stoppen (GoA 3 > GoA 4) Zie afbeelding of bron van de vormen van GoA en wat deze inhouden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_treinbesturing#Automatiseringsgraad
---

Een paar mooie andere voorbeelden worden hier beschreven.
https://www.spoorpro.nl/tag/zelfrijdende-trein/
-Rio Tinto mag starten met volledig autonome goederentrein:
"Het mijnconcern Rio Tinto heeft een accreditatie van het Australische Office of the National Rail Safety Regulator (ONRSR) gekregen om te starten met volledig autonoom spoorgoederenvervoer. Dat maakte het bedrijf bekend. De autonome trein zal de ijzerertsmijnen van het bedrijf in de regio Pilbara in West-Australië bedienen. Naar verwachting rijden de treinen eind 2018 zonder machinist."

-Proeven ProRail
"Het gaat om twee afzonderlijke proeven: één op de Betuweroute en één tussen Groningen en Zuidhorn. Op beide trajecten wordt met Grade of Automation 2 (GoA2) gereden, waarbij een machinist toezicht houdt en waar nodig ingrijpt. Het belangrijkste doel voor ProRail is om capaciteitswinst te behalen, maar de spoorbeheerder verwacht dat er ook voordelen te behalen zijn in het energieverbruik en reizigerscomfort.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing