Alle "luxe" producten van auto tot zaagmachine en van zeef tot afwasmachine vallen onder de btw-verhoging.

Onder de btw-verhoging op luxe artikelen en diensten vallen dus heel veel zaken.
Producten en diensten die direct voor het levensonderhoud nodig zijn (water, levensmiddelen, sommige diensten in de gezondheidszorg) vallen onder het lage btw tarief en vallen niet onder de btw-verhoging per 1 oktober 2012. Gas en elektra en brandstoffen (ook nodig voor levensonderhoud) zijn weer hoog belast en vallen wel onder de btw-verhoging.

Toegevoegd na 6 minuten:
overigens hoeft dat niet te betekenen dat de prijzen in eenzelfde verhouding stijgen, in een goed werkende markt neemt de producent ook een stukje van het btw-tarief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AH doet het slimmer: die heeft zoveel macht over de leveranciers dat ze 2% lagere prijzen probeert af te dwingen.
(Slimmer omdat er juist voor de supermarkten relatief weinig produkten onder de btw verhoging vallen - de prijzen zullen wel gelijk blijven...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen producent die "ook een stukje" van de BTW verhoging voor zijn rekening neemt!
Alle kosten zullen op de consument worden verhaalt en hoogstwaarschijnlijk nog veel meer!
Afgelopen week weer eens een leuk voorbeeld gezien in EénVandaag.
Een voorbeeld wat laat zien dat fabrikanten,winkeliers en horeca uitbaters prijsverhogingen door zullen gaan voeren die de BTW verhoging sterk te boven zullen gaan en wat gaat betekenen dat wij op meerdere procenten kunnen gaan rekenen en er dus veel meer dan 0.75% op achteruit zullen gaan!
Een Café houder: Een biertje kost bij mij nu €2,30. De BTW verhoging zorgt er voor dat de prijs naar €2,40 zal moeten.
WAT €2,40!?
Volgens mij zou het biertje niet meer dan €2,35 mogen gaan kosten,of ben ik nu gek...?
Deze man voert dus geen 2% BTW verhoging door maar,maar liefst een prijsverhoging van dik 4%!!
Dieven zijn het,stuk voor stuk!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jack, verkopers en producenten zullen wel iets van de btw-verhoging dragen. Dit heet afwenteling, een gedeelte wordt afgewenteld op de klant en een gedeelte komt voor rekening van de verkoper/producent. Ook is er op bier accijns van toepassing. Dat betekent dat de prijs meer zal stijgen dan 2%, aangezien je over accijnzen ook belasting betaalt. Overigens is het niet handig om 2,35 voor een biertje te rekenen, dan moet je heel veel met 5-centen gaan werken. En als je de barman een dief vindt, dan koop je toch een biertje in de winkel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is net wat je verstaat onder 'impact' hebben.
Op je boterhammen is het relatief inderdaad maar weinig verschil, maar op ál je uitgaven in het hele jaar is het toch weer een leuk bedragje voor veel mensen ;-)
Net een bed gekocht, daar zou ik volgende week 20,- meer voor betalen, en daar kan ik toch 20 broden voor kopen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je gaat eerst ergens heen waar je tig keer zoveel betaalt voor bier en dan klagen dat er wat teveel centen bij komen? Ik ben al niet zo dom om elders bier te gaan kopen dus ik heb nergens last van. Twee procent van weinig is altijd nog minder dan twee procent van veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wavaria,wat is er op tegen om met 5 centen te werken?
Te veel moeite!?
Er wordt sowieso al ongelofelijk gestolen door het bedrijfsleven met afrondingen etc,,,
En ga mij niet vertellen dat dit de consument niets kost want dat kulverhaal is al lang doorgeprikt.
Eerst moest de 1 Eurocent verdwijnen omdat het "te lastig" zou zijn.
Typisch dat dit alleen in Nederland lastig gevonden wordt.
In het buitenland wordt de 1 Eurocent volop gebruikt en geaccepteerd.
Lidl een Duits bedrijf hanteert in Nederland zelfs de 1 Eurocent en zo hoort het ook!!!
Er zijn zelfs al ondernemers die van de 5 Eurocent af willen,want dat scheelt een hoop werk en kosten!?
GELUL het gaat hen om geld,dat is het enige wat voor hen telt.
We hebben jet hier niet over 5 Cent maar over 11 Cent!!!
Of gaat de waarde van de Euro echt zo hard achteruit!?
De consument betaald toch wel!!!
Begrijp me niet verkeerd ik sta volledig achter het bedrijfsleven en ben zelf ondernemer maar ik wordt niet goed van de leugenachtige nonsens om je zakken te kunnen vullen!!!
Op alle goederen die nu onder de 19% vallen.
Dat is bijna alles, behalve basis voedingswaren.

Er lijken nogal wat winkels/bedrijven gebruik te maken van de situatie door de prijzen gelijk te verhogen met meer dan alleen de btw aanpassing...
(Let vooral op in de kroeg!)
Sommigen zullen dit heel slim uitstellen tot 1 januari zodat het minder opvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
wat zullen sommige uitstellen zodat het niet opvalt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de prijsverhoging - met meer dan 2%
ronron1212
11 jaar geleden
het is een verhoging van de prijs met 1,68%
daarnaast is er geen normaal bedrijf dat de btw verhoging zomaar voor zijn eigen rekening neemt wat dat kost ze geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope, maar er zijn al berichten dat sommige kroegen het bier van 2.20 naar 2.40 gaan verhogen en dat is aanzienlijk meer dan 1.68%!
Ze zijn er bij de overgang naar de euro ook mee weg gekomen, dus het zou zomaar weer kunnen lukken.
(En maar klagen dat de klanten -door het rookverbod hahaha- wegblijven...) Verder kan het een mooie marketingstunt zijn:
Wij betalen de btw verhoging en houden onze prijzen gelijk.
Dat hoeft maar een handvol extra klanten op te leveren om die 1.68% terug te verdienen. Blind prjizen verhogen is te simpel, daar zou geen zichzelf respecterend ondernemer in moeten trappen.
Eigelijk alles behalve eet- en drinkwaren (let op, Alcohol valt hier niet onder).