Wordt studeren weer een exclusiviteit?

Op het moment dat bekend gemaakt wordt dat de kamer nadenkt over het afschaffen van een studiebeurs, en alleen nog maar leningen af te geven, komt ok de waarschuwing dat door het gift/lening stelsel dat nu loopt 131 duizend van de in totaal 650 duizend studenten een BKR-registratie zouden krijgen als hun lening onder het BKR systeem zou vallen. Wordt dit niet veel erger als de beurs een lening wordt? En wordt studeren dan weer iets voor de rijken van de samenleving?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Studeren is makkelijker voor rijke mensen. Dat is nu ook al zo. Het is veel makkelijker je studie te halen als je niet naast het studeren hoeft te werken en dat verschil zal alleen maar meer worden. Aan de andere kant als je niet werkt tijdens je studie wordt het erg lastig om daarna met 0,0 werkervaring aan een baan te komen. De 'rijkeluiskinderen' die ik ken hebben tijdens het studeren ook gewoon gewerkt (voor zover mogelijk met studiebelasting).

Maar wordt studeren exclusief iets voor de rijken in de samenleving?

Voor iedereen blijft de mogelijkheid bestaan om te studeren. Ook al moet je namelijk de lening terugbetalen je hebt wel de beschikking over het geld dat je nodig hebt om je studie te betalen.

Het antwoord is voor mij afhankelijk van 2 punten:
1. Kan de gemiddelde stufi ontvanger de waarde van zijn investering goed inschatten?
2. Levert de opleiding genoeg op om de lening te verantwoorden?

Namelijk, als iemand zelf niet het inzicht heeft dat je met een bepaalde opleiding weliswaar 15.000 euro aan schulden hebt opgebouwd, maar dat je (over 10 jaar gerekend) uiteindelijk toch meer geld hebt dan wanneer je niet gestudeerd zou hebben. Dit lange termijn denken is iets wat lastig is in te schatten, zeker op jongere leeftijd.

En daarnaast de opleiding. Er zijn werkgebieden waarin het salaris van iemand die wel een diploma toch laag is. In zo'n geval is het de investering niet waard om die opleiding te gaan doen. Maatschappelijk gezien kan die functie echter wel nodig zijn. Op de lange termijn lost dit zichzelf wel weer op, maar op de korte termijn zal dit zorgen voor te weinig studenten in bepaalde studierichtingen.

Ik denk dat studeren niet exclusief wordt voor rijke mensen. Maar wel voor gemotiveerde mensen en dat vind ik een goed ding! Als je zelf betaald voor je opleiding dan zul je daar ook beter je best op doen. Je hebt namelijk van te voren de afweging gemaakt of je een opleiding wil gaan doen en je weet ook de risico's.

Een positieve mogelijkheid hiervan is dat het er misschien zelfs voor zorgt dat de kwaliteit van opleidingen verbeterd. Want naast docenten zorgen vooral ongemotiveerde studenten die de stof niet voor de les hebben doorgenomen voor verlaging van de kwaliteit.

---

Zelf heb ik overigens aan een prive universiteit gestudeerd en het duurt 10 a 15 jaar tot ik die lening volledig heb terugbetaald aan zowel de bank als aan de ibg. Dus ook niet rijke mensen kunnen (als zij dat willen) een dure opleiding doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De overheid kampt al jaren met het probleem dat mensen te hoog zijn opgeleid en te mondig zijn geworden naar de overheid toe. Ze zien dan ook nu de kans dit terug te draaien. Het is uiteraard een bezuinigingsronden, maar wel een die ze verdraaid goed uitkomt. Ze zien nu weer de kans een bovenklasse te creëren. Dus een exclusieve groep gelukkigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha -1
Ze proberen alles, met dit plan zullen ze besparen en de druk opvoeren om studenten die beginnen aan een studie dat ze die ook afmaken...

De rechten kalven af en de plichten stijgen alsmaar... Dus wellicht wordt het weer zoals het altijd al was, studeren alleen voor de rijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben hier als student natuurlijk fel op tegen! Alle (toekomstig) studenten trouwens denk ik.

Als de basisbeurs afgeschaft zal worden, voorzie ik hogere aantallen in vroegtijdige schoolverlaters. Studenten die het even niet meer zien zitten tijdens hun opleiding zullen direct maar stoppen, om te voorkomen dat hun schuld verder op zal lopen.

De kosten van een opleiding (zeker de master opleidingen) zijn al ontzettend hoog! De studiefinanciering maakt het mogelijk om hier toch aan te beginnen. Mensen zullen dus minder snel aan een opleiding beginnen, omdat er hoge kosten mee gemoeid zijn. Alleen de studenten met rijke ouders kunnen weer gaan studeren. Wie zit er nu te wachten op een schuld tussen de 10.000 en 30.000 euro?

Voor mij zou het trouwens een ramp zijn. Ik moet het als student hebben van mijn (uitwonende) basisbeurs. Dit is eigenlijk al relatief weinig (270 EUR p/m) en ik kan hier net mijn vaste lasten mee dragen. Ik woon in een erg goedkope anti-kraak woning, maar de gemiddelde studentenkamer kost ook al snel rond de 400 euro. Dan heb je nog geen brood op de plank en een broek aan je kont. Kortom, de studententijd is duur. Ik moet al 16 tot 20 uur in de week werken om in mijn levensonderhoud te voorzien.

En wat je zegt! Afgestudeerden zitten dan opeens met een gigantische schuld na hun opleiding. Ze zullen dan (als ze al een baan kunnen vinden) eerst jaren af moeten lossen. Dit gaat natuurlijk ten koste van de koopkracht.
Ze zullen minder snel een huis kopen / grote uitgaven doen etc etc.

Dus, ik zie geen voordelen die opwegen tegen de nadelen. Nederland zou een kenniseconomie moeten worden, aldus de regering. Hoe krijg je dat voor elkaar als straks niemand wil studeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je 18de al verplicht een lening aan moeten gaan om te kunnen studeren vind ik geen goed idee.
Studenten mogen best krap zitten, dat hoort er ook een beetje bij, een bijbaantje vind ik ook niet meer dan normaal.
Maar waarom verplicht lenen. Probeer juist mijn kinderen te leren dat ze moeten sparen als ze iets graag willen, hoeveel mensen zitten er niet in de problemen door een lening en op deze manier beginnen ze hun loopbaan al met een enorme lening.
We hadden hier al bekeken hoe het allemaal zou moeten, mijn zoon moet nog 1 jaar en gaat dan studeren.
Hadden al een soort begroting gemaakt om te kijken hoe we het zouden regelen, zonder lening !
Mijn broer is na zijn studie Theologie in Afrika gaan werken, als hij eerst zijn studie had af moeten betalen had dat nooit gekunt. Niet alle beroepen leveren een topsalaris op waarmee je je lening snel kan aflossen.
Dat betekend dus dat er ook minder keuze is voor afgestudeerde studenten.

Slechte zaak dus, straks idd alleen maar kinderen van ouders die goed bij kas zitten op de universiteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar ben ik wel bang voor. Studeren wordt nu zo duur gemaakt dat kinderen van ouders met niet zoveel geld wel even na zullen denken voordat ze gaan studeren. Werken wordt zo een betere optie voor ze en dat is uiteindelijk slecht voor het hele land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat het voor kinderen uit de lagere inkomensgroepen nog moeilijker wordt om te gaan studeren. Alleen al de drempelwerking is fataal.

Het is het zoveelste voorbeeld van het terugdraaien van emancipatoire ontwikkelingen door onze reactionaire premier en zijn vazallen.

Terwijl er in de jaren zeventig al studies zijn gedaan naar de haalbaarheid van volledig gratis universitair onderwijs, en met succes.

Zo zou bijvoorbeeld het profijtbeginsel, waar ook in het medisch onderwijs over gedacht wordt, een uitstekend middel zijn.
rose