Wat is het gemiddelde opleidingsniveau van een PVV-stemmer?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een gemiddelde is niet onderzocht. Wel zijn er wat cijfers bekend over percentages qua opleiding en inkomens van de jaren 2010 - 2016
https://www.nporadio1.nl/homepage/2571-de-pvv-is-geen-partij-van-boze-witte-mannen-5-mythes-over-pvv-kiezers-2.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het CBS hanteert over het algemeen een classificatie van opleidingsniveau – die trouwens ook in veel ander enquêteonderzoek wordt gebruikt – waarin hoger opgeleiden diegenen zijn met een afgerond hbo- of universitair diploma. Middelbaar opgeleiden hebben in dit schema een havo, vwo- of mbo-diploma of een aanverwant scholingsniveau, terwijl lager opgeleiden over een afgerond vmbo-diploma of minder beschikken.
http://stukroodvlees.nl/rammelende-studie-naar-opleidingsniveau-en-pvv-steun-vindt-helaas-gretig-aftrek/

Antwoorden (1)

Op  de PVV stemmen bovengemiddeld veel mensen met een lagere opleiding of inkomen. Het is de harde kern. Maar

er zijn ook hoger opgeleide PVV'ers.

Laagopgeleid =

"Personen die niet meer dan (een of enkele van) de volgende opleidingen hebben gevolgd: basisonderwijs, voortgezet onderwijs en voorbereidend beroepsonderwijs (VBO)."
Wat gegevens van de verkiezingen van 2017:

"
Als we kijken naar opleiding dan blijkt dat de meeste hoogopgeleiden (23 procent) op de VVD hebben gestemd, gevolgd door D66 (17 procent) en GroenLinks (13 procent). De VVD wist ook veel laagopgeleiden te trekken (11 procent), maar de meeste laagopgeleiden stemden op de PVV (16 procent)."
Computoon