Wanneer meerpersoonshuishouden?

Is 1 ouder + 2 thuiswonende meerderjarige kinderen een meerpersoonshuishouden of eenpersoonshuishouden?
Ja, het gaat om studenten van 18 & 21.
(3): Het gaat om de huurtoeslag. Ook had ik vernomen dat spaargeld meetelt als vermogen en uitgaven niet, dus als een thuiswonend meerderjarig kind een auto koopt (leuk voorbeeld: nieuwe Ferrari) zou dat geen invloed moeten hebben op de toeslagen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Utrecht
2 jaar geleden
Is dit een serieuze vraag?
In jouw eigen voorbeeld: hoeveel personen wonen er in dat huis?
Dat zijn er 3, dus meerdere personen. Of niet?
LeonardN
2 jaar geleden
@Utrecht Ja, dat is een serieuze vraag. De tegenvraag is echter WIE geeft de definitie op?
Natuurlijk is het in een taalkundige kwestie makkelijk, elk huishouden met meer dan 1 persoon.
Voor belastingdienst/gemeentes/huurcorporaties etc. is het vaak maar net welke definitie ze hieraan hangen.
Utrecht
2 jaar geleden
In Nederland is de definitie toch redelijk helder:
Eenpersoonshuishouden = Particulier huishouden bestaande uit één persoon https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen/eenpersoonshuishouden En de vraagsteller heeft het dan ook nog over de situatie met 2 MEERDERJARIGE kinderen. Dan heb je toch 3 volwassenen op hetzelfde adres?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
O.k, mijn antwoord is wat kort door de bocht; ik had nog niet alle reacties gelezen toen ik het postte. Maar in het algemeen gesteld, in antwoord op de algemene, niet gespecificeerde vraag van Joeyviness is mijn antwoord niet fout.....
LeonardN
2 jaar geleden
En wat doe je, je pakt EEN definitie van EEN organisatie... Dat is de definitie die ik er ook aan zou hangen.
eenpersoonshuishouden = 1 persoon
meerpersoonshuishouden = meer dan 1 persoon (minderjarig kind dus ook) Wel nu. Waarom druk je meerderjarig zo dik? Volwassenheid maakt toch niet uit voor die definitie?
Kijk je echter naar wat gemeentes zeggen kan een meerpersoonshuishouden zelfs nog verschillen in welke context (lees kosten/belastingheffing/subsidie) ze de term bedoelen. En is inderdaad volwassenheid vaak een factor. "Dan heb je toch 3 volwassenen op hetzelfde adres?"
Ja, en gek genoeg is dat in de Gemeente Dongen nog niet altijd een meerpersoonshuishouden en val je dus niet altijd in de kostendelersnorm in die situatie.
https://www.dongen.nl/inwoner/werk-en-uitkering/ik-ontvang-al-een-uitkering/kostendelersnorm.html
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@leonardN: Een volwassene met kinderen is over het algemeen een alleenstaande ouder met kinderen. Afhankelijk van de de organisatie waarmee je te maken hebt wordt dit geteld als meerpersoonshuishouden of als eenpersoonshuishouden met kinderen (Hoewel dat natuurlijk raar is; kinderen zijn ook personen...).
En: ik kan er niet zoveel aan doen dat Simon zijn antwoord heeft teruggetrokken; het was m.i. zéker niet fout. Maar dank voor de tip, ik zal er een volgende keer aan (proberen te) denken!
(Overigens is de vraag - alleen al taalkundig - niet een volledige vraag. En zoals in de reacties vermeld: er is niet één antwoord te geven voor alle mogelijkheden; het verschilt per instantie, en zelfs per woonplaats van de vrager......)
Utrecht
2 jaar geleden
Begrijpend lezen blijft lastig.
In de definitie van een meerpersoonshuishouden tellen (alleen) volwassenen mee. Daarin verschilt het CBS niet van de gemeente Dongen. Dus het hebben van minderjarige kinderen maakt het geen meerpersoonshuishouden. Vandaar dat ik dit benadrukte. En een meerpersoonshuishouden is niet hetzelfde als een kostendelersnorm. Haal de zaken niet door elkaar. Volwassenen die samen een woning delen. Dit heet een meerpersoonshuishouden. Dit kan bijvoorbeeld een gezin zijn met twee ouders en een aantal volwassen inwonende kinderen. Er kan ook nog een inwonende (groot)ouder bij horen, een broer of zus, neef of nicht. Of de aanhang van de volwassen zoon of dochter.olwassenen die samen een woning delen. Dit heet een meerpersoonshuishouden. Dit kan bijvoorbeeld een gezin zijn met twee ouders en een aantal volwassen inwonende kinderen. Er kan ook nog een inwonende (groot)ouder bij horen, een broer of zus, neef of nicht. Of de aanhang van de volwassen zoon of dochter.
LeonardN
2 jaar geleden
@Utrecht
"In de definitie van een meerpersoonshuishouden tellen (alleen) volwassenen mee. Daarin verschilt het CBS niet van de gemeente Dongen."
Wat is de definitie van het CBS voor een meerpersoonshuishouden? De gemeente Dongen stelt:
"
Wat is een meerpersoonshuishouden?
De kostendelersnorm geldt voor volwassenen die samen een woning delen. Dit heet een meerpersoonshuishouden(mphh).
" Als de kinderen van de vrager
A. Volwassen zijn, maar onder de 21,
B. Studeren
Dan geldt de kostendelersnorm NIET voor dat huishouden.
DUS is het volgens die uitleg GEEN mphh. De gemeente Dongen had zich in mijn optiek beter onthouden van de term "mphh" en enkel gesteld wanneer een huishouden wel of niet onder de kostendelersnorm valt. HOE DAN OOK.
Wanneer iets een mphh is (de hoofdvraag), is een serieuze vraag en een die niet zo makkelijk is, als deze in eerste instantie lijkt.
Gem. Amsterdam zegt volwassene + mind. kind = mphh (voor afvalstoffenheffing).
Is anders dan de def. van gem. Dongen.
LeonardN
2 jaar geleden
(Nieuwe ontwikkeling, bijgevoegd is dat het om Belasting/Huurtoeslag gaat.) Je vraag is hiermee eigenlijk niet lekker gesteld omdat de belastingdienst in deze niet spreekt over een meerpersoonshuishouden, maar dat terzijde.
De belastingdienst spreekt over medebewoners. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/medebewoner
"
Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee, en niet voor andere toeslagen.
" Je andere bijvraag wordt ook gelijk beantwoord: "
Heeft uw medebewoner inkomen of vermogen?
Dat telt meestal mee bij het berekenen van uw huurtoeslag. Lees meer bij: Uw inkomen is voor de huurtoeslag niet te hoog
Uw vermogen is voor de huurtoeslag niet te hoog
"
LeonardN
2 jaar geleden
Maw Jij hebt twee medebewoners ALS zij bij jou ingeschreven staan bij de gemeente!
Ook hun vermogen en inkomen telt WAARSCHIJNLIJK mee. Als je een toeslag aan wil vragen, kan je dat gewoon doen, als je alles correct invult kom je er vanzelf achter of je wel of geen recht hebt op die toeslag.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
IN aanvulling op het antwoord van SImon: als het gaat om meerderjarige kinderen is dit huishouden dus een meerperoonshuishouden.

Antwoorden (1)

Of een huishouden wordt gezien als een meerpersoonshuishouden hangt totaal af van de definitie die de bewuste organisatie eraan hangt.

Er zijn voorbeelden waarin een ouder en twee volwassenen NIET als een meerpersoonshuishouden wordt gezien, of althans niet in de zin waarin dit relevant is voor bepaalde uitkeringen of kosten.
Aan de andere kant kan men een 1 ouder + minderjarig kind WEL als een meerpersoonshuishouden rekenen.

===
https://www.dongen.nl/inwoner/werk-en-uitkering/ik-ontvang-al-een-uitkering/kostendelersnorm.html

Wat is een meerpersoonshuishouden?
De kostendelersnorm geldt voor volwassenen die samen een woning delen. Dit heet een meerpersoonshuishouden.

Wie telt er niet mee voor de kostendelersnorm?
Niet alle volwassenen tellen mee voor de kostendelersnorm. Wie tellen niet mee?

Jongeren tot 21 jaar;
Studenten die een studie volgen die recht kan geven op studiefinanciering (Wsf 2000);
Leerlingen die de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) volgen;
Meerderjarige leerlingen die onderwijs volgen dat recht geeft op Wet tegemoetkoming onderwijskosten schoolgaande kinderen (Wtos);
Kamerhuurders en kostgangers die een normale (commerciële) prijs betalen voor de kamer en/of de kost en inwoning.
Inwonende kinderen die naar school gaan of studeren tellen dus niet mee voor uw bijstandsuitkering. Inwonende kinderen van 21 jaar of ouder die niet studeren tellen wél mee.
===

Als jij dus 2 volwassen (19 en 20) studerende kinderen hebt, worden die kinderen als volwassenen beschouwt die NIET tellen als volwassen, heb je dus geen meerpersoonshuishouden, en tellen ze niet mee voor de "kostendelersnorm".

Aan de andere kant:

====
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BE66066A5-DB51-4B5C-9405-C2E06BD56B3F%7D#case_%7B3598DACE-D4FD-408D-A761-EB9A31C34E21%7D
Er zijn 2 tarieven van de afvalstoffenheffing (tarief 2021):

een jaar­ta­rief voor een­per­soons­huis­hou­dens: € 326,-
een jaar­ta­rief voor meer­per­soons­huis­hou­dens: € 435,-
Alleenwonenden betalen minder omdat zij minder afval produceren dan een gezin. Elk lid van het huishouden telt mee, ongeacht de leeftijd. Een baby wordt meteen na de geboorte geteld als gezinslid.
====

Hier tellen minderjarigen zelfs mee voor een meerpersoonshuishouden.

============

Kortgezegd: Het antwoord op jouw vraag, is volledig afhankelijk van de organisatie waarmee je te maken hebt.
====
VERDER IN DE REACTIES.
Toegevoegd op 29 augustus 2021 10:16: tekst
LeonardN
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Daar valt weinig aan toe te voegen.
LeonardN
2 jaar geleden
Nou ja dit dan nog. Taalkundig/logischerwijs:
-meerpersoonshuishouden = huishouden met meer dan 1 persoon (dus ook een ouder met 1 minderjarig kind)
-eenpersoonshuishouden = huishouden van 1 persoon Vaak maar niet altijd.
-meerpersoonshuishouden = huishouden met 2 VOLWASSEN persoon of meer (waarbij de definitie van volwassen persoon nog kan verschillen per definitiegever)