Waarom zijn hoge vlaggetjes op kinderfietsen nog niet verplicht?

Veel kinderfietsen hebben tegenwoordig een vlaggetje achterop de fiets die ongeveer anderhalve meter hoog is.
Door dat vlaggetje valt een kind op als hij/zij bijvoorbeeld tussen twee auto's in staat.
Ik rijd al jaren als chauffeur in een taxibusje en het is mij al meerdere keren overkomen dat ik een kind zag door dat vlaggetje die ik anders nooit had gezien omdat het kind simpelweg niet boven de kofferbak van een auto uitkomt.
De veiligheid van die vlaggetjes is voor mij als weggebruiker volledig bewezen.
Waarom worden deze vlaggetjes niet verplicht op elke kinderfiets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is al zoveel verplicht gesteld !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik met je eens maar het kost weinig en is echt veiliger voor kleine kinderen op een fietsje.

Het beste antwoord

Wellicht omdat die vlaggetjes bloedlink zijn voor andere fietsers en voor voetgangers.

Ze zwiepen gevaarlijk heen en weer en dat bolletje bovenop zit precies op hoofdhoogte. Het doet best zeer als zo'n ding tegen je hoofd zwiept kan ik (uit ervaring) vertellen.

Als ze die verplicht stellen moeten ze eerst zorgen dat ze netjes recht boven de fiets blijven en niet rondzwiepen met het heen en weer gaan van de fietsjes.

Toegevoegd na 18 minuten:
dat vlaggetje zit tussen de 1.60 en de 1.80 hoog (afhankelijk van de hoogte van het achternaafje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat er nog geen wetgeving is die dat verplicht stelt...

Ze worden wel verplicht, maar dat duurt nog... Als het zijn nut wetenschappelijk bewezen is, dan komt er wetgeving en handhaving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
SPAM! Als je niet weet wat je moet zeggen, moet je dat vooral niet doen!
Nederland he, klein gebleven door liberaal te blijven. in australie zijn hlemen zelfs verplicht op de fiets. maar dat vinden we hier te betuttelend. als het al 10 jaar kost een dode hoek spiegel van een paar tientjes te verplichten moet je voor de rest geen wonderen verwachten ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen kunnen zo sneller hun evenwicht verliezen en het kan dan ook gevaarlijk zijn als ze omvallen of beginnen te wankelen. Maar het kan ook wel handig zijn als je een klein kind naast je auto hebt fietsen.
NOG een MAAR ..
.. de meeste echte kleine kinderen rijden op de stoep, dus het is niet echt nodig en ik vind dat als een kind op de straat rijdt dat hij/zij dan wel een vlag moet hebben.
+ dat kleine kinderen het meestal wel leuk vinden een vlag van hun favoriete tekenfilmfiguur of superheld te hebben op fiets dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste kabinet had het voornemen (naast vele andere) de regelgeving teversimpelen in dit door de overheid geregelde landje. Ik ben het helemaal met je eens dat het vlaggetje op een kinderfiest uitstekende diensten bewijst aan de veiligheid van een kind. Aan de andere kan; wie laat een kind zonder begeleiding nou op een drukke weg fietsen als het niet boven een kofferdeksel uitkomt?
Refecterende kleding, vlaggetjes, begeleiding, hoort allemaal thuis onder de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar ja, vele daarvan hebben samen een baan en dat wordt nog ergerder als de hypotheerrenteaftrek verdwijnt. Dus voorlopig; kijk goed uit je ogen en pas op onze kinderen.