Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn hoge vlaggetjes op kinderfietsen nog niet verplicht?

Veel kinderfietsen hebben tegenwoordig een vlaggetje achterop de fiets die ongeveer anderhalve meter hoog is.
Door dat vlaggetje valt een kind op als hij/zij bijvoorbeeld tussen twee auto's in staat.
Ik rijd al jaren als chauffeur in een taxibusje en het is mij al meerdere keren overkomen dat ik een kind zag door dat vlaggetje die ik anders nooit had gezien omdat het kind simpelweg niet boven de kofferbak van een auto uitkomt.
De veiligheid van die vlaggetjes is voor mij als weggebruiker volledig bewezen.
Waarom worden deze vlaggetjes niet verplicht op elke kinderfiets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is al zoveel verplicht gesteld !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik met je eens maar het kost weinig en is echt veiliger voor kleine kinderen op een fietsje.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wellicht omdat die vlaggetjes bloedlink zijn voor andere fietsers en voor voetgangers.

Ze zwiepen gevaarlijk heen en weer en dat bolletje bovenop zit precies op hoofdhoogte. Het doet best zeer als zo'n ding tegen je hoofd zwiept kan ik (uit ervaring) vertellen.

Als ze die verplicht stellen moeten ze eerst zorgen dat ze netjes recht boven de fiets blijven en niet rondzwiepen met het heen en weer gaan van de fietsjes.

Toegevoegd na 18 minuten:
dat vlaggetje zit tussen de 1.60 en de 1.80 hoog (afhankelijk van de hoogte van het achternaafje)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat er nog geen wetgeving is die dat verplicht stelt...

Ze worden wel verplicht, maar dat duurt nog... Als het zijn nut wetenschappelijk bewezen is, dan komt er wetgeving en handhaving...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden