Zag vandaag een zwerver in een supermarkt met tiental bierblikjes in kassa rij. Persoon kon eigenlijk niet meer staan. Mag kassiere verkoop weigeren?

Het was beschamend hoe deze dakloze / zwerver in de winkelrekken hing, met z'n blikjes bier. Ik weet niet hoe het afliep, maar weet wel dat de kassiere geen mensen meer achter hem in de rij wilde hebben en de andere klanten naar een andere kassa doorverwees. De kassiere kennende denk ik dat ze hem flink zou gaan toespreken of hem te kennen zou geven dat hij voortaan niet meer welkom zou zijn. Maar wellicht heeft ze hem gewoon de deur gewezen zonder de blikjes bier. Mijn vraag is dus: Mag (Moet?) een winkelier, kassamedewerkster, een volwassen klant alcohol weigeren te verkopen?

Toegevoegd na 10 minuten:
...In een horecagelegenheid mag de barkeeper toch ook niet schenken bij duidelijk dronkenschap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als niet zou mogen zou de wet aangepast moeten worden (mijns inziens)
En het zou de taak van de bedrijfsleider moeten zijn niet van een cassiere
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Mee eens. Maar bedrijfsleiders zijn vaak niet in de buurt en betreffende kassiere is niet op haar mondje gevallen. Hoop dat ze niet verkocht heeft.
paulus811
13 jaar geleden
Kom op zeg, de wet aanpassen...En dan een alcoholtest houden voordat er kan worden afgerekend aan iedereen die bier op de kassaband zet? Of alleen bij iemand die minder fris ruikt? En hoe erg mag je dan stinken?

Antwoorden (6)

Een winkelier mag zijn volwassen klant niet weigeren alcohol te verkopen. Een alcoholist kan over het algemeen niet zonder drank, dan zou hij het stelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de horeca zijn er regels voor het verstrekken van alcohol. Voor de supermarkt denk ik niet*, dan wordt het 'gezond verstand'. Bedenk wel dat het soms lastig is, mensen kunnen bijvoorbeeld een hersenbloeding hebben gehad en daardoor instabiel zijn of zo, of een andere fysieke aandoening.
Ik denk dat het van de gemiddelde cassiere teveel is gevraagd om in zo'n geval eigen inzicht te hebben en de klant te weigeren.

* natuurlijk wel de leeftijdsgrenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn wel degelijk regels!
vastgesteld door het CBL en het bevat iets meer dan gezond verstand en een leeftijdsgrens. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof je graag, maar wat zijn die regels dan? En hoe ziet een zeventienjarige het verschil tussen iemand die teveel heeft gedronken, en iemand die door bv een hersenbloeding onduidelijk praat en moeite heeft met het evenwicht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maeve je hebt gelijk:+
Ten eerste heeft het geen enkele zin om verkoop te weigeren, want dan gaat hij gewoon naar een volgende winkel die wel verkoopt.

Ten tweede, het bier wordt aangeboden, de man wil de prijs wil betalen en houdt zich aan de door de winkel gestelde regels. Dus wat gaat de cassiere zeggen?

Meneer, dat is slecht voor uw gezondheid hoor!

En wat is dan het volgende? Iemand met overgewicht de gevulde koeken terug laten leggen? Tegen iemand met slechte tanden zeggen "en nou gauw die fles cola terug in het schap"

Menselijk gezien zou je misschien niet willen dat de man met blikken bier vertrekt, maar zolang hij aan de huisregels voldoet en gewoon betaalt, is er geen grond om verkoop te weigeren.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... Een erg slappe instelling waar je je vaak achter kunt verstoppen bij alles wat je om je heen ziet gebeuren.
paulus811
13 jaar geleden
Nee, een wet maken voor alles wat je om je heen ziet gebeuren. Dat is pas goed. En er daarna achter komen dat de wet niet te handhaven blijkt om het vervolgens maar weer te gedogen. Het is prima om wetten te maken, maar die we nu hebben, blijken in de praktijk al nauwelijks controleerbaar en uitvoerbaar. Daar is niets slaps aan, maar helaas de realiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, mensen met overgewicht gevulde koeken terug laten leggen!
nee in de horecagelegenheid mag je idd niet meer schenken aan dronken mensen.
bij een tapvergunning heb je met de Drank- en Horecawet te maken.
je mag dronken mensen dan niet schenken of de gelegenheid laten betreden. je moet voorkomen dat mensen niet dronken worden, waardoor het is dus indirect niet toegestaan om dronken mensen aanwezig te laten zijn.

een supermarkt heeft geen tapvergunning (er zit immers geen horeca bestemming op het pand) en mag er alleen alcohol worden verkocht met niet meer dan 15% alcohol.

CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) heeft maart 2009 de regels aangescherpt om alcoholmisbruik tegen te gaan (overigens kunnen kassières via het CBL een cursus volgen om beter met deze wet en bepaalde situaties om te kunnen gaan)

maar terug naar de dronken zwerver...
volgens de wet is openbare dronkenschap strafbaar, en/of kan er sprake zijn van ordeverstoring. op deze of beide gronden zou de kassière de man kunnen verwijderen uit de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het CBL is de brancheorganisatie van alle supermarkten in Nederland en treedt op als spreekbuis en belangenbehartiger van de
levensmiddelenbranche. Het CBL is dus geen wetgevende partij en kan alleen een adviserende rol aannemen.
Nee ze mogen het niet weigeren,en de kassamedewerker is vaak wel mondig genoeg .Maar om hem hierover aan te spreken heeft geen nut,verergert de boel alleen maar en kan uitlopen op ruzie.Als iemand steelt is het een ander verhaal dan een verbod om de winkel binnen te gaan.Maar die regel is voor iedereen niet alleen voor dakloze/zwerver. Verder als je zoiets ziet niet leuk vraag je eens af hoe het zo gekomen is,denk niet dat ze er zelf voor kiezen om zo te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de winkel mag ook een alcoholist alcohol kopen.
het zou te gek zijn als iedereen zich daarmee gaat bemoeien.het is ook niet te zien aan de buitenkant of iemand dakloos/zwerver is.de vraag is duidelijk,mag enz. het antwoord op de vraag is ja.de hele omkleding van de op zich simpeler vraag is tendentieus en onnodig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Geen paniek. Ik wil je je tray niet ontnemen hoor! Ik wil alleen helpen.
niko
13 jaar geleden
get a live.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus van mij. Je kunt iemand niet zo maar op uiterlijk beoordelen.