Mag een winkel een klant zonder opgaaf van reden altijd weigeren?

Stel er is geen sprake van discriminatie of zoiets en verder ook geen directe aanleiding om te weigeren, mag het op zich wel of moet zonder goede reden altijd toegang worden verleend.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er moet wel degelijk een reden zijn om een klant altijd te weigeren.

Nee, een winkeleigenaar kan niet zonder reden iemand de toegang tot zijn winkel ontzeggen. Er moet sprake zijn van een overtreding of een strafbaar feit zoals winkeldiefstal. Er is een aantal voorwaarden, waaraan moet worden voldaan: 1. Je moet als winkeleigenaar je klanten duidelijk maken, dat je gebruik maakt van winkelontzegging, bijvoorbeeld door huisregels duidelijk zichtbaar op te hangen. 2. Er mag geen sprake zijn van discriminatie; 3. Er is een strafbaar feit gepleegd; 4. De overtreder moet op heterdaad zijn betrapt; 5. Er moet aangifte worden gedaan. Het kan zijn dat de ontzegging niet voor één winkel geldt maar voor een aantal winkels in de buurt. Dan kan het zijn dat de overtreding niet in de winkel zelf is gepleegd, maar in een andere winkel.

Bronnen:
https://www.mkbservicedesk.nl/1132/kan-iem...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100