stilzwijgend verlengen mag toch niet meer?

Ik heb een jaar terug een jaar abonnement op de krant genomen het was een aantrekkelijk aanbieding.Hiervoor had ik een weekend abonnement.Nu is het stilzwijgend verleng voor een jaar ,maar dat mag toch niet meer.Dat is toch een nieuwe wet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet wel dat dat niet meer mag bij abonnement bij een mobiele telefoon/Smartphone en sportschool(eigen ervaring met beide)
Maar volgens mij heb je gelijk met die wet,maar moet je wel zelf laten weten dat je het niet meer wil ontvangen.
Zoveel maanden voor je abonnement afloopt moet je zelf afzeggen,zoiets was het tenminste bij ons met de tv-gids en leesmap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet ook nog steeds een beetje zelf opletten ;)

Antwoorden (2)

Stilzwijgend verlengen mag nog wel bij kranten en tijdschriften, maar voor maximaal drie maanden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is die wet op 1 december 2011 ingegaan, en geldt voor abonnementen die sinds die datum zijn afgesloten.

Als jouw abonnement een jaar geleden is afgesloten, was dat dus nog voor het ingaan van die wet, en geldt het dus niet.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet: update 8/12/2011: We krijgen nogal wat vragen over de Wet van Dam... Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over de wet en de overgangsregeling. Volgens Consuwijzer geldt de Wet van Dam niet voor contracten die zijn afgesloten vóór 1 december 2011 (zie Consuwijzer) maar daar zijn wij het niet mee eens. De wet is ingegaan op 26 november 2010 en geeft aan dat deze in werking treedt 'met ingang van de eerste dag van de dertiende kalendermaand na de datum van uitgifte' (zie wijziging wetboek). 1 December 2011 dus! Hoe onduidelijk kan de consument voorgelicht worden? Wij proberen helder te krijgen hoe het zit. Wij hebben contact gehad met Consuwijzer, zij hebben ons doorverwezen naar de Consumentenautoriteit en daar kunnen we vandaag niemand telefonisch bereiken :( We gaan dus maar een mail sturen. http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam
bamibal
11 jaar geleden
"Niet mee eens" is niet hetzelfde als "Klopt niet".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als ik er helemaal een link bij geef is het toch echt 'klopt niet'.
Het is NU verlengd en dat is ruim na die datum van ingaan van de Wet van Dam dus je hebt nu een opzegtermijn van 3 maanden: "Bij kranten en tijdschriften mag het bedrijf het abonnement verlengen met maximaal drie maanden. De opzegging is dan steeds tegen het einde van deze periode, en niet elke maand zoals bij normale contracten. "

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je nu dus opzegt ben je er over 3 mnd van af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
In jouw link staat ook dat de wet in werking treedt op 1 december 2011 en voor bestaande contracten pas op 1 december 2012 van toepassing wordt: "Echter, volgens veel juristen zou de Overgangswet Nieuw BW uit 1969 van toepassing zijn op de Wet Van Dam. Deze overgangswet bepaalt dat een wetswijziging in het Burgerlijk Wetboek pas een jaar na inwerkingtreding mag worden toegepast op bestaande contracten. Daarmee zouden bestaande contracten pas op 1 december 2012 per maand opzegbaar worden. Volgens sommigen zelfs pas bij de eerste stilzwijgende verlenging ná deze datum, dus soms zelfs 1 december 2013!"