Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is er sprake van dood door schuld?

Ergens kwam ik dit filmpje tegen: http://www.ebaumsworld.com/video/watch/81092646/
Het gaat over een man die een grap uithaalt met een vrouw. Hij laat haar schrikken en uit paniek rent de vrouw het huis uit, de straat op waar ze vervolgens aangereden wordt door een auto. Een simpele grap krijgt een dramatische wending en ze komt onder een auto terecht.

Allereerst weet ik niet of dit filmpje echt of nep is. Maar stel dat dit echt is en ze komt te overlijden, kan die man worden veroordeeld vanwege dood door schuld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
616

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Filmpje is nep maar er kan dood door schuld worden geeist.

Een rechter zal echter kijken of er geen sprake is van een bijzonder situatie en of de verdachter 'had kunnen weten' dat de dood een gevolg kon zijn. Het gaat erom of de verdachte willens en wetens een risico accepteerde. In het geval van de video zal de 'verdachte' nooit hebben vermoedt dat 'het slachtoffer' weg zou lopen en dan ook nog onder een auto zou komen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uiteindelijk zal altijd een rechter beslissen of het dood door schuld was. Dat wilde ik alvast even gezegd hebben.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat in dit geval gebeurt. Dat de vrouw onder een auto komt ligt niet direct aan de man (die duwt haar tenslotte niet voor een auto de straat op), al was hij wel de aanleiding. Hij veroorzaakte immers de schrikreactie en daarmee zorgde hij er indirect voor dat de vrouw onder een auto terecht kwam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dood door schuld. Moord is altijd met voorbedachten rade.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding