Mag een instantie na 5 jaar een schuld opeisen?

Toegevoegd na 1 minuut:
ze zeggen dat ze meerdere keren hebben geprobeerd om het terug te vorderen maar nooit post over gehad

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (4)

Als ze alle stappen hebben gezet dus aanmanen en een incassobureau hebben ingeschakeld en nu pas jou bereiken dan kunnen ze gewoon de schuld invorderen. Je had zelf ook kunnen weten dat je nog moest betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
je wist 5 jaar geleden niet dat je iets moest betalen?
Als de vordering 'vanuit het niets' komt, is hij niet meer opeisbaar. Maar:

"Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door een aangetekende brief.

Door stuiting van de verjaring, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijn, maar niet langer dan vijf jaar."
Computoon
11 jaar geleden
Allereerst: je hebt het over een instantie. Is dit een bedrijf of een overheid? Het onderstaande gaat over overeenkomsten met bedrijven. (Semi-)Overheden hebben andere regels.

De wettelijke verjaringstermijn voor vorderingen uit overeenkomsten is vijf jaar. Let wel: dit is vijf jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden. Een vordering is opeisbaar op de dag nadat de betalingstermijn verstreken is.

Let er dus goed op dat het hier daadwerkelijk over meer dan 5 jaar gaat, en niet bijvoorbeeld 4 jaar en 11 maanden.

Zoals andere antwoorden vermelden: verjaring kan 'gestuit' worden. Door je aan de openstaande rekening te herinneren zal de termijn van vijf jaar opnieuw gaan lopen.

Nu kunnen ze natuurlijk wel tegen je zeggen dat ze brieven gestuurd hebben, maar in het burgerlijk recht geldt dat zij moeten bewijzen dat je deze herinneringen ontvangen hebt. In de praktijk betekent dat zij moeten aantonen dat jij wist van de herinnering (omdat je hun erover een brief of een mail gestuurd hebt) of ze laten zien dat je ze in ontvangst genomen hebt door een aangetekende brief.

Kort gezegd: ga dus na of er sprake is van verjaring, en eventueel dan kan je overwegen om betaling te weigeren. Er is natuurlijk altijd een risico dat je iets vergeten bent van de afgelopen vijf jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag.
iedereen kan wel wel grote schulden maken en zeggen dat er nooit een incasso of wat ook per post is gekomen en het gewoon negeren of verhuizen.
Dat zou makkelijk zijn, hoef je nooit je schulden af te betalen.