Wat betekent in "de 19e eeuwse gordel"?

Wat kan je i.p.v. gordel nog plaatsen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amsterdam en Den Haag en nog veel meer steden kennen een 19-eeuwse gordel maar ook het Belgische Gent kent behalve een krottengordel een 19de eeuwse gordel, een wandelroute van 4,75km.
Allemaal om andere redenen ontstaan.
Wat wil je precies weten?
Antoni
6 jaar geleden
Misschien is het woord "ring" een goed alternatief voor het woord "gordel".

Antwoorden (1)

Daarmee wordt het stadsgedeelte bedoeld dat in de negentiende eeuw werd gebouwd rondom de tot dan bestaande grenzen van de stad. Want het aantal inwoners van Amsterdam was in dertig jaar tijd verdubbeld en daar moest snel nieuwe woonruimte voor gecreëerd worden. Het was revolutiebouw van slechte kwaliteit, er waren geen duidelijke regels voor.

In plaats van gordel wordt ook wel het ring gebruikt. Beide woorden geven aan dat het om de kern heen zit.

Toegevoegd na 24 minuten:
het ring = ring (daar hoort het lidwoord de bij, maar dat hoeft niet erbij te staan).
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Amsterdam misschien, maar het was niet per definitie revolutiebouw van slechte kwaliteit.
De staat van de 100jaar oude woningen voldoet niet aan de standaard die heden wordt gehanteerd.
In Antwerpen bv was het zeker geen revolutiebouw. Schilderachtige architectuur, fijnmazige functiemenging, programmatisch zeer flexibele plint, omgeven door schaarse, maar levendige openbare ruimte: het succes van de 19e-eeuwse gordel in een notendop.
https://www.archined.nl/2010/05/wat-maakt-de-negentiende-eeuwse-gordel-van-amsterdam-zo-succesvol