Ik wil gaan samenwonen maar mijn eigen huurwoning tijdelijk aanhouden. Waar schrijf ik mij dan in?

Ik wil mijn huurhuis dan tijdelijk aan mijn broer onderhuren. ik blijf dan hoofdhuurder. Dan kan ik mij toch niet bij mijn vriend in zijn huis laten inschrijven? dan sta ik dubbel ingeschreven...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet schrijf je je in elk geval in op het adres waar je woont. Van wie huur je de andere woning? Mág je deze onderverhuren?
Mocht je hieronder niet een antwoord krijgen, dan zou je even langs het gemeentehuis kunnen rijden om deze vraag te stellen.

Antwoorden (2)

Het gebeurt overal en het mag niet.

Iemand huurt een woning, gaat samenwonen en verhuurt de eerste woning aan iemand anders: onderhuur. Jij bent dan geen hoofdhuurder, je bent nog steeds gewoon [officieel] 'huurder'.

Als je ergens niet woont moet je je uitschrijven volgens de regels.
Daar gaat het juist om, waarom zou je je ergens inschrijven als je er niet woont?

Wat je wel kunt doen is gewoon je huis aanhouden, je weet tenslotte nu ook niet of je wel blijft samenwonen, je kunt niet in de toekomst kijken, toch? Dus misschien is het wel verstandig om de woningstichting te melden dat je, bijvoorbeeld 3 maanden, niet in je huis zal wonen, maar dat je broer er in gaat voor die tijd, omdat je het niet leeg wilt laten staan gedurende die periode.
Daarbij meld je dat JIJ uiteraard nog steeds de huur betaalt.

Iedereen happy en het uitschrijven op je oude adres zou ik nog niet doen, zeker niet zolang jij je oude woning nog huurt, dan wel de huur betaalt/huurder bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huur jij je woning dan maak je je schuldig aan onderverhuur dit is strafbaar en dit onderdeel zal ongetwijfeld opgenomen zijn in je huurcontract
Zelf blijf je gewoon ingeschreven op je huidige adres als je broer zich ook inschrijft op jou adres moet je ook meer heffingen gaan betalen omdat je een meerpersoons huishouden gaat voeren ,dus als je echt samen wilt wonen kun je beter of je oude adres nog een paar maanden aanhouden als je je woning achter de hand wilt houden of je zegt je huur op ,wel zo eerlijk ook