Welk soort economie zijn de verenigde Arabische Emiraten (VAE)?

En waarom juist? Ik vind het zelf enorm verwarrend

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Wat vind je precies verwarrend?

Het beste antwoord

De VAE hebben een vrijemarkteconomie. Een vrije markt is een model uit de markteconomie waarin de uitwisseling van vraag en aanbod ongehinderd door regels, dwang of overheid tot stand komt. Het gaat ervan uit dat de vraag (consumptie) bepalend is voor het aanbod (productie). Hiermee onderscheidt het model zich van andere economische theorieën, zoals een gemengde of gesloten economie waarin andere krachten (mede)bepalend zijn, en de (centraal) geleide- of planeconomie.

Ondanks grotendeels succesvolle pogingen tot diversificatie van de economie is 30% van het BNP nog steeds afkomstig van de olie en aardgas industrie en de rijkdommen van de economie schommelen mee met de olieprijzen. Sinds de ontdekking van olie in 1962, hebben de VAE een snelle transformatie ondergaan van een arm ontwikkelingsland naar een moderne staat met een hoge levensstandaard.
SimonV