Kan ik gedwongen worden om mijn auto's ergens anders te parkeren?

Ik ben in het bezit van twee taxi's en deze staan geparkeerd voor mijn deur. Vandaag kwam mijn buurvrouw klagen dat het hier geen taxi standplaats is en dat ze de politie wil bellen. Ik begrijp dat het vervelend kan zijn voor haar maar ik mag toch mijn auto parkeren op een parkeerplaats? Het parkeren hier is vrij, geen vergunninghouders etc. Kan de politie mij dwingen om mijn twee auto's ergens anders te parkeren? Lijkt mij van niet..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Volgens de Wegenverkeerswet is er qua parkeren geen verschil een bedrijfswagen een een personenwagen. In principe mag je dus net zoveel auto's voor je deur parkeren als je wilt (voor zover je daar überhaupt mag parkeren natuurlijk), hoe vervelend dat voor de buren ook is.

De gemeente kan in de APV echter wel een beperking hebben opgelegd aan bedrijfswagens voor jouw gemeente (of deel daarvan, zoals een wijk of straat). Ook kunnen er in het bestemmingsplan beperkingen zijn opgelegd voor een bedrijf aan huis. Dit om parkeerproblemen en andere overlast door taxi's en bestelbusjes in woonwijken te voorkomen. Informeer daarom bij het ondernemersloket van je gemeente naar de beperkingen en mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er geen speciale regels (APV) zijn van de gemeente mag je personenauto's gewoon parkeren waar parkeergelegenheid is. Voor caravans, vrachtwagens e.d. zijn er wel bijzondere regels. Een taxistandplaats is wat anders dan een plek waar de eigenaar buiten het werk zijn auto's neerzet.

Ik snap de buurvrouw echter ook. In nogal wat straten is de parkeerruimte niet berekend op meer dan 1 auto per huishouden. Sommigen hebben er echter twee of drie. In zo'n geval zou het handig zijn als de gemeente bijv. met vergunningen gaat werken. En om de lieve vrede te bewaren zou je er ook voor kunnen kiezen om een van beide voertuigen elders te parkeren, zodat je een bijdrage levert aan een "eerlijke" verdeling van schaarse parkeerruimte.
Computoon
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Er is geen wet die bepaalt dat je recht hebt op een parkeerplaats voor je huis.
Ieder huishouden mag net zoveel auto's neerzetten als ze willen.
Ik woon op een plaats met 0,8 parkeerplaats per hushouden. Dat betekent dus regelmatig verderop parkeren. Het is niet anders.