Wat gebeurt er wanneer je jezelf hebt gemeld bij de politie voor een botsing, terwijl er geen aangifte is gedaan?

Ik ben door paniek weggereden door op een stilstaande afval auto van de gemeente ben gebotst. Het schade was er licht, bij hem zelf zaf ik geen schade, maar toen schoot de paniek in en reed ik snel weg. Heb hier heel veel spijt van en heb hiervan melding binnen 12uur gedaan bij de politie. Echter vraag ik me af. Stel er word geen aangifte gedaan, wordt er dan niets met mijn melding gedaan ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij een ongeval is het belangrijk dat je je identiteit bekend maakt. En als iemand aangifte heeft gedaan, binnen 24 uur. Je hebt hier ruimschoots aan voldaan. Dus ben je niet strafbaar. Mogelijk wel aansprakelijk voor de schade, maar dat is alleen een kwestie van geld. Toegevoegd na 4 minuten: "En als iemand aangifte heeft gedaan, binnen 24 uur. " na de aangifte.

Ook als er geen aangifte is gedaan, kan de politie helpen om de identiteit te achterhalen van de andere partij. Als jij het kenteken weet, kunnen ze de kentekenhouder achterhalen zodat jullie met elkaar in contact kunnen komen. Ik heb daar ook wel eens gebruik van gemaakt toen ik een spiegel had geraakt en door omstandigheden geen briefje kon achterlaten. Je geeft het kenteken door en je eigen gegevens, de politie kan dan de partijen met elkaar in contact brengen. Als jij het kenteken van de andere auto niet weet, kan het wel zijn dat de kentekenhouder zich alsnog meldt bij de politie. Als dat is om aangifte te doen omdat jij bent doorgereden, zal jij daar niet voor worden vervolgd omdat je je op tijd hebt gemeld. Maar in dat geval kan de politie wél helpen om jullie met elkaar in contact te brengen, omdat jij je ook hebt gemeld en ze jouw gegevens hebben. Normaal gesproken gebeurt er verder niets wanneer het slachtoffer zich niet meldt bij de politie. In dit geval kan er echter ook zonder dat het kenteken bekend is, contact worden gezocht met de kentekenhouder van de auto, omdat jij weet dat het een auto was van de gemeente. De politie zou contact kunnen zoeken met de gemeente zodat jullie alsnog de schade kunnen afhandelen. De kans dat ze dit doen acht ik echter niet groot; meestal bemoeit de politie zich niet met kleine aanrijdingen waarbij alleen blikschade is. En zeker nu zijn ze erg druk met andere zaken. Maar je kunt natuurlijk wel zélf contact opnemen met de gemeente. Als jij vertelt waar en wanneer de aanrijding heeft plaatsgevonden, zullen zij in staat moeten zijn om uit te zoeken om welke auto het precies gaat. Je kunt dan alsnog de schade onderling afhandelen. Je hoeft daarbij niet bang te zijn dat je vervolgd zult worden op grond van artikel 7 van de wegenverkeerswet (verlaten plaats ongeval) als je je identiteit bekend maakt, omdat je je op tijd hebt gemeld bij de politie.