Gebruikt de brandweer bij grote branden zeewater om te blussen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.5K
ronron1212
6 jaar geleden
De kust waar zee water is is ver weg van andere delen van het land.
Reddie
6 jaar geleden
@ronron1212, inderdaad. Als een brandweerwagen heen en weer gereden is, is de boel al grondig afgefikt.
En een slang van 100km uitrollen? Over de snelweg, of zo?

Antwoorden (1)

Alleen in geval van nood, als er geen ander water voorhanden is. Zeewater is namelijk slecht voor de aluminium spuiten, daar gaat een chemische inbijtende reactie door optreden. Dus na gebruik van zeewater moet het materiaal grondig gereinigd worden. Daarom zal men liever zoet water gebruiken.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je snelle antwoord. Ik dacht eigenlijk meer aan de blusvliegtuigen zoals onlangs in Portugal. Er is daar zo ontzettend veel water nodig en zeewater is overvloediger dan 'zoet' water. Ik dacht echter dat zeewater naast de door jou gemelde problemen ook schadelijk is voor de natuur.
TurfGraver
6 jaar geleden
Daarmee wordt iok wel gewoon met zee water geblust hoor.
Bron, zelf gezien in Griekenland.
Antoni
6 jaar geleden
@Amadea, hoe werken blusboten dan? Die hebben toch niet een hele voorraad zoet bluswater in het ruim zitten, neem ik aan?
Amadea
6 jaar geleden
Blusboten beschikken over een ander soort spuitinstallatie, die wél op zout water is berekend. Maar de gewone brandweer heeft die niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Blus vliegtuigen vliegen zeer laag over ( liefst gladde zee) zee of meer scheppen of zuigen water en vliegen naar doel . Op de marifoon ( scheepsradio ) wordt dan een waarschuwing gegeven van laat dat stuk zee vrij Althans zo maak ik het in Zuid-Frankrijk mee . Het zijn vaak maar druppels op een gloeiende plaat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aanvullend op Amadea: voor blussen met zout water is andere, duurdere apparatuur nodig om corrosie te voorkomen. Alleen speciaal daartoe uitgerust bluswagens, blusboten en blusvliegtuigen gebruiken doorgaans zeewater. De normale brandweervoertuigen zullen alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden zout water gebruiken omdat ze daarmee hun apparatuur riskeren. De meeste blusvliegtuigen zullen hun bluswater uit een zoet water meer halen; een zoutbestendig vliegtuig is veel zwaarder en duurder om te maken. Bij bosbranden blust men daarnaast het liefst met zoet water, omdat bij gebruik van zout water het zout in de grond achterblijft en dezelfde bomen en planten er niet terug willen groeien. Bronnen:
- http://www.rtvnoord.nl/nieuws/69064/Blusapparatuur-beschadigd-door-zout-water