Waarom is de jeugd nu zo geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog?

Draagvlak herdenken en vieren

Uit het Nationaal Vrijheidsonderzoek 2011 blijkt dat het draagvlak voor herdenken en vieren 66 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog onverminderd groot is. Van de Nederlanders vindt 86% het herdenken op 4 mei belangrijk en 78% het vieren van de 5e mei. Van de wereldproblemen waar mensen zich zorgen over maken staat oorlog nog steeds in de top drie. Voor jongeren tussen 13-17 jaar is het zelfs het allerbelangrijkste onderwerp.

Toegevoegd na 1 minuut:
bron: http://www.4en5mei.nl/4en5mei/onderzoek/vrijheidsonderzoek/2011

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je conclusie is niet juist (of in elk geval niet ondersteund door de tekst).

Dat mensen zich zorgen maken over een mogelijke nieuwe oorlog is niet hetzelfde als dat de jeugd geinteresseerd is in een de tweede wereld oorlog. Afghanistan, Irak, Syrie, instabiliteit in de eurolanden zijn allemaal dingen die een nieuwe oorlog dichterbij halen. Daardoor neemt het draagvlak voor een herdenking toe. Maar, zoals ook in de tekst van je bron staat, gaat zelfs die herdenking steeds minder over de tweede wereld oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het nog tastbaar is, maar steeds minder mensen er over kunnen vertellen, dus wordt de intresse naar buiten toe groter.

Daarnaast zijn er veel populaire films (denk aan Pearl Harbor) die over de 2e WO gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat veel van zo'n oorlog niet te vatten is in onze huidige comfortabele samenleving. Elke familie heeft zijn eigen verhalen, die vaak overeenkomen met de verhalen uit boeken en films. Verhalen over voedseltekorten en hongertochten. Kou in de hongerwinter, afgezaagde bomen in de straat en opgebrande vloeren uit slaapkamers.

Verhalen over de voortdurende angst voor bombardementen of om opgepakt te worden door de Duitsers. Verdriet om omgekomen familieleden en weggevoerde buren. Maar ook blije verhalen over saamhorigheid, voedseldroppings en de euforie van de bevrijding.

De jongeren lezen er over, kijken films en horen de verhalen, maar ze kunnen zich toch niet echt voorstellen hoe het geweest is. Daarom blijft het hen fascineren.