Ik ben ten einde raadt, WAT MOET IK DOEN?

Ik woon vlak bij een café en het gebeurt regelmatig dat zij 's nachts keiharde muziek aan hebben staan. Ik kan er niet door in slaap komen, sterker nog, ik wordt er door wakker. Ik hoor nl iedere dreun/bas in mijn slaapkamer.
Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is hier DE IDEALE oplossing?

Ik ga NIET verhuizen!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Zo te lezen aan je intonatie is het al een serieus probleem. Heb je al geprobeerd om overdag een keer met de eigenaar te praten? Laat hem anders een keer 's avonds langs komen zodat hij de overlast zelf hoort.

Als er geen begrip voor je situatie getoond wordt, dan zou ik de politie bellen in het geval dat je er last van hebt. Ik zou zelf tegen de eigenaar van tevoren al zeggen dat je dit dus gaat doen zodra je er last van hebt en hij geen enkele medewerking vertoont.

Als de politie er ook niets aan kan doen dan kan je bezwaar aantekenen bij de gemeente. dit zal waarschijnlijk lang duren en veelal weinig resultaat opleveren.

Stel dat dit allemaal niet werkt en je nog steeds absoluut niet verhuizen wilt, dan zou je nog kunnen overwegen om te gaan treiteren. Het is maar de vraag of je deze weg in wilt slaan, maar als je compleet tot wanhoop gedreven bent doen mensen een hoop dingen... als je in deze situatie aangeland bent moet je nog maar een vervolgvraag stellen met creatieve voorstellen... ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als ik mag afgaan op je naam, zou ik zeggen: ga naar dat café en neem er een borrel.
If you can't beat them, join them.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een serieuze vraag Guido.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oja. In dat geval:
Wie was er het eerst, dat café of jij?
Als het café er het eerst was heb je geen recht van spreken, want dan had je kunnen weten dat er geluidsoverlast kan ontstaan.
Als jij er het eerst was, moet je doen wat Antwoordman zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor deze aanvulling op je antwoord. Dit is wat ik ook wilde zeggen, maar ik wist niet hoe te formuleren.
Oordopjes?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het dreunt, en daar is geen enkel oordopje tegen bestand.
Ook horecabedrijven moeten zich houden aan bepaalde geluidsnormen op grond van de Wet milieubeheer. De milieudienst verricht regelmatig geluidmetingen om te controleren of de geluidsbelasting binnen de grenzen blijft.

Dus neem contact op met de milieudienst in je woonplaats.
15 jaar geleden
Heb je al bij je gemeente geklaagd? Een café dient zich nl ook te houden aan wettelijke geluidsgrenswaarden. Op het moment dat je 's nachts muziek hoort, kan je er van uit gaan dat er sprake is van een overtreding. Een gemeente of milieudienst is bevoegd om dit te meten (is zelfs verplicht om handhavend op te treden).
Het is wel van belang waar je precies woont: woon je boven of naast een café en hoor je het geluid inpandig, dan is het café waarschijnlijk in overtreding. De normen voor buiten (dus je hoort bv de herrie via je ramen) die zijn minder streng. Maar een gemeente of milieudienst kunnen je dit vertellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk eigenlijk is dit heel makkelijk. Er van uitgaande dat je niet elke avond in die kroeg wil gaan zuipen want dat kan inderdaad een oplossing zijn. Moet er regelmatig naar toe gaan er zorgen dat er kroeg gevechten uitbreken zonder dat de uitbater door heeft dat jij er voor zorgt dat dit gebeurd. Als dit regelmatig gebeurd sluit de politie namelijk de kroeg. Je hebt hier voor nodig een goed gevoel voor humor om snel in te kunnen burgeren, een waterpistooltje en een onschuldig gezicht. De hele tijd in iemands nek schieten en dan naar iemand anders wijzen terwijl je met vaste klanten zit te borrelen en klaar is Kees.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou met de eigenaar gaan praten en als dat niet helpt samen met buurtgenoten naar hem toe gaan. Als jij er last van hebt, zullen jouw buren dit ook hebben en samen sta je sterk(er)!

Als dat niet helpt naar de gemeente gaan om een klacht in te dienen en anders dubbele ramen in je huis zetten, oordopjes gebruiken of overwegen om een nachtdier te worden en overdag te gaan slapen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt toegelicht dat je er ECHT last van hebt, dat oordopjes niet werken omdat het niet om geluid in de zin van geluid gaat, maar om dreunen, en dat er met de eigenaar niet valt te praten. Verder komt de politie wel, en dan is de eigenaar heel vriendelijk en zet hij meteen de muziek zachter - tien minuten lang, denk ik dan.

Dan zie ik nog één oplossing: bespreek dit met de wijkagent (niet met de gewone politie). Bel hem als het weer erg is. Spreek vooraf af dat hij dan langskomt. Daarna bel je de gewone politie. Die komt langs, de muziek gaat "heel vriendelijk" meteen zachter, en tien minuten later gaat de volumeknop weer open. Maar dan is die wijkagent bij jou thuis, en heb je dus een pracht van een getuige.

Maar dan nog - bereid je voor op een traject van een jaar of twee, drie. Met evenzolang grote stress, elke week weer. En die stress zal erger worden - of denk je dat die eigenaar en zijn klanten zomaar zullen accepteren dat ze rustig moeten zijn, en dat ze jou niet lastig zullen vallen?

Dus, na die drie jaar stress, gaat er opeens een steen door je ruit. Door een onbekende natuurlijk, die niet in verband kan worden gebracht met het café. Heb je een auto? Dan zijn daarvan alle ruiten plotseling ingegooid, of is de auto bekrast, of gaat er regelmatig een spiegel af. Heeft niets met dat café, de eigenaar of de klanten te maken natuurlijk - je zult worden beschuldigd van laster als je iets in die richting durft te beweren.

Goed, de vraag die jij jezelf moet stellen is dus: heb je er drie jaar fikse stress voor over om je recht te krijgen? Heel dapper en loffelijk hoor, maar heb je dat er echt voor over?

Andere genoemde opties zijn openlijk of heimelijk geweld. Dat leidt tot een geweldsspiraal. Wie denk je dat die gaat winnen, jij, of de café-eigenaar met tientallen louche vriendjes, die zelf ook weer vriendjes hebben? Ik denk dat je die opties, zowel de openlijke als de heimelijke, beter meteen kunt laten vallen.

Dan heb je nog de derde optie: toch verhuizen.

Ja, het is puur onrecht. Ja, jij bent de verliezer. Ja, je geeft een stel hufters gelijk. Ja, je bevestigt hen in hun grootheid. Ja, je beloont hun schofterige instelling.

Maar stel jezelf nog eens de vraag: heb je het er ECHT voor over drie jaar pure stress te hebben, drie jaar regelmatig niet uitgeslapen te zijn op een moment dat je juist alert moet zijn, drie jaar lang elke keer een stoot stress-adrenaline te krijgen op het moment dat je 's avonds thuiskomt?

Sorry, het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik neem het mee.
Misschien dat ik een zeikerd ben, maar ik ben eigenlijk een beetje verbaasd over de antwoorden die gegeven worden. In de richtlijnen staat toch echt iets over netjes reageren en dat soort zaken. En om dan reacties te zien in de trant van 'als je het niet op officiële manier kan winnen, dan ga je maar treiteren' en 'heimelijk geweld' en meer van dat soort 'goede' raad...
Als je graag wilt dat die cafe-eigenaar 'normaal' met je omgaat (en rekening houdt met omwonenden wat betreft volume etc.), moet je zelf niet precies hetzelfde gaan doen als hij en buiten de 'wet' om je eigen wil doordrammen met oneigenlijke middelen (want ben je dan niet precies hetzelfde? - en hij/zij probeert ook een boterham te verdienen)?

Waarmee ik overigens niet vindt dat die ondernemer gelijk heeft hoor! Kunnen we vanachter de computer niet zoveel over zeggen he? Als je veel last hebt van die herrie, en ze gaan met het volume duidelijk over de toegestane grenzen heen, dan moet daar iets aan te doen zijn lijkt me (eerder voorstel van wijkagent en politie klinkt best oke!). Maar als ze zich aan de normen houden en ze niet naar je willen luisteren, dan kan je er niet veel aan doen op een nette manier.

Oordoppen, verhuizen, dubbel glas nemen, dikke vloerbedekking in je slaapkamer... Helaas werkt dubbelglas en isolatie niet zo goed tegen doordreunende bas door de constructie... Of stemmen op een partij die zich inzet voor lagere geluidsnormen ofzo, maar een snelle oplossing is er niet. Let wel: hoe meer je aan die herrie stoort, hoe meer je er last van hebt en wakker van ligt (ik woon zelf langs het spoor).

Waar je waarschijnlijk voornamelijk last van hebt is het doordreunende geluid door de muren en vloeren? Daar zijn gelukkig verschillende oplossingen voor, google maar eens op 'contactgeluid'. Maar daar zit wel een prijskaartje aan vast...

Misschien een lullige vraag, maar wist je dat er een cafe zat toen je daar kwam wonen? Want dan had je er toch wel een beetje van uit kunnen gaan dat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
OK. Dat is echt vervelend. Heb je al geklaagt bij de eigenaar ? Zo ja en hij/zij heeft er niets aan gedaan : Rechter. Ik denk dat je het met die eigenaar moet oplossen. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er meerdere kamers zijn of de woonkamer waar je ook zou kunnen slapen dan kun je dat proberen.