Kan mijn school mij straf geven voor iets dat buiten school gebeurd is?

Ik heb zonder er echt bij na te denken een gemeen bericht over een gevoelig onderwerp naar iemand gestuurd(buiten school tijdens het weekend) en die persoon is hier heel overstuur van geraakt. De persoon is hiermee naar de leerlingenbegeleiding gestap. Zij hebben mij hierover aangesproken en zeiden dat er waarschijnlijk een straf op volgt (ze hadden het al over een halve dag interne schorsing maar zeiden dat het waarschijnlijk wat minder erg zou zijn). Ik vraag me nu af of mijn school het recht wel heeft om mij hiervoor te straffen aangezien het buiten school gebeurd is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anoniem42, misschien geen recht, misschien wel het recht. Moeilijk te beoordelen hiervandaan. Bij een interne schorsing om je wel naar school maar krijg je andere lestaken opgelegd. Het is geen formele schorsing.
Misschien moet je wel 100 strafregels schrijven: ik mag nooit gemene berichten verzenden ::))
Neen, even serieus:
Misschien valt de straf nog mee, beschouw het als een leermomentje en dan kun je het hele gebeuren na een paar uurtjes schorsing achter je laten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een interne schorsing om je wel naar school = kom je wel naar school.
Erna55
6 jaar geleden
https://www.security.nl/posting/38123/Juridische+vraag%3A+kan+school+leerling+wegens+tweet+straffen%3F ----- De school mag regels stellen over wat scholieren doen - ja, ook in hun vrije tijd - als dat van grote negatieve invloed is op de school. Denk aan pesten of lastigvallen van klasgenoten buiten schooltijd. Een school is verplicht een pestprotocol te hebben, bijvoorbeeld.------
Ritsuka
6 jaar geleden
Pesten mag niet op veel scholen, goed dat ze dit aanpakken.
MarBet
6 jaar geleden
Los van de straf, goed dat je zelf inziet dat je verkeerd bezig bent geweest. Dan ben je vast ook van plan dat weer helemaal goed te maken met je klasgenoot en houden jullie er hopelijk beide geen vervelende gevoelens aan over.

Antwoorden (1)

Ligt er aan wat er is gebeurd en wie er bij betrokken waren.
Zomaar nee zeggen omdat het niet op school plaats vond lijkt mij zeker niet juist.

Veiligheid
Als je het hebt over letterlijke veiligheid (bv brandveiligheid) dan is het duidelijk dat de brandblusser en de verbandtrommel op school aanwezig dienen te zijn.
Praten we over mentale veiligheid, spreek je over gedrag bv, hoe gedraagt een leerling zich elders, buiten het schoolterrein. Heb je het over gedragscode.
In een gedragscode liggen afspraken vast over o.a. respect, pesten, machtsmisbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, lichamelijke en geestelijke mishandeling, racisme en privacy.

Spreek je dus over een gebeurtenis die ergens anders plaatsvond, dat een leerling zich niet aan bepaalde regels hield, dan kun je er op rekenen dat deze leerling wel te maken krijgt met de school, met de regels van de school en dat er zeker over gesproken zal worden of er iets gedaan moet worden een sanctie opgelegd moet worden. Een straf dus.

Antwoord: ja dat kan.

Bron: http://www.obsoudavereest.nl/index.php?print=yes§ion=11&page=210
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb dit antwoord een paar uur geleden geschreven, na de eerste plaatsing van deze vraag , zonder uitleg er bij alleen de vraag was er.
Toch maar zo laten staan, in het algemeen verwoord, bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reden van een straf kan ook zijn dat de schoolleiding wil duidelijk maken dat bepaald gedrag onacceptabel is. Dus ook al heb je er spijt van en bied je je verontschuldigingen aan. Anderen moeten ook zien dat het niet kan.