Waaraan moet je voldoen om een hypotheek te krijgen?

Ik ben nu 25 en over 3 maanden ben ik hbo elektrotechnisch ingenieur met een vaste baan met een goed startloon. Mijn zus maakte me bang dat ik al 40k eigen inleg moet hebben, maar volgens anderen is dat een broodje aap. Natuurlijk leren ze dit niet op de middelbare school.

Ik wil/moet na die 3 maanden ZSM het huis verlaten. En het liefst heb ik dan een koopwoning omdat ik bij huren het beeld heb dat ik 7 briefjes van €100,- elke maand door de plee spoel ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geld uitlenen is voor een hypotheekverstrekker een risico. Een hypotheekverstrekker wil daarom graag zekerheden inbouwen. In theorie kun je 101% van de koopsom lenen, maar in de praktijk ziet een hypotheekverstrekker liever een deel eigen geld, zodat jij zelf ook risico loopt. Daarnaast wil een hypotheekverstrekker graag mensen met een stabiel inkomen zoals een vaste aanstelling. Dat zijn niet altijd keiharde eisen; als jij met een goed verhaal komt, dan valt daar allemaal best enigszins over te onderhandelen. Als pas afgestudeerde krijg je echter waarschijnlijk geen vaste aanstelling en heb je nog geen track record van een stabiel inkomen. Daarnaast moet je geld voor de ongeveer 10% kosten koper zelf op tafel leggen; dat geld ben je meteen kwijt. Daarna heb je nog kosten om het huis te stofferen en meubileren. Al met al heb je dan toch een hoop geld nodig. Dat is niet alleen een risico voor de hypotheekverstrekker, maar ook voor jou. Huren is niet perse geld weggooien. Als je het zo bekijkt gooi je met kopen ook een hoop geld weg: kosten koper, rentelasten, WOZ belasting... Mensen in jouw levensfase raad ik aan om te gaan huren. Dan kun je jezelf rustig oriënteren op een definitieve vestigingsplaats en een goede woning die de investering waard is. Halsoverkop een huis kopen is financieel gezien het meest onverstandige dat je mijns inziens zou kunnen doen.