Mijn vriendin (59 jr.) heeft altijd met haar moeder samengewoond. Heeft zij recht op een vergoeding? Zie uitleg.

Haar moeder is kort geleden in een verpleeghuis opgenomen. Nu moeten er nieuwe meubels etc. gekocht worden. Mijn vriendin leeft door omstandigheden van haar spaargeld, heeft dus geen uitkering of werk. Zij heeft ook geen recht op een uitkering. Haar moeder heeft geen spaargeld meer.
Kan mijn vriendin (of haar moeder) ergens een tegemoetkoming in de gemaakte kosten aanvragen? Zij moet nog ruim 6,5 jaar van haar spaargeld kunnen leven voordat zij AOW krijgt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijft uw vriendin in het huis waar ze met haar moeder woonde?
En haar moeder heeft een deel van de meubels meegenomen naar haar kamer in het verpleeghuis?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is er mis met de kringloop? Gratisaftehalen.nl of gratisoptehalen.nl er gaan zoveel gratis meubels weg maar wij moeten hier een vergoeding voor betalen? Waarom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verder: hoe kan iemand in Nl geen recht hebben op een uitkering?
fisbel
9 jaar geleden
@Pelle:
Dat kan. Er is geen recht op een bijstandsuitkering als het vermogen / spaargeld meer is dan € 5895 Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand.html
ronron1212
9 jaar geleden
Pelle te veel eigengeld of wel vermogen.
ronron1212
9 jaar geleden
ze is toch 59 dan moet ze geen 56.5 jaar maar nog iets meer ze zal pas aow krijgen bij
66 jaar + 6 maanden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, ruim zat om wat spulletjes bij de kringloop te halen of gratis als je oplet maar dat zal wel weer niet goed genoeg zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan de andere kant kan ze dan dat spaargeld beter uitgeven aan mooie meubeltjes want dan heeft ze daarna gewoon bijstand...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou nee, ze gaan echt wel even terug in je rekeninginformatie. Spaargeld mag je opmaken in een tempo van 1,5 Bijstandsnorm per maand. Dus geef je te veel geld uit vrij kort voordat je je uitkering aanvraagt, dan heb je kans dat je een x-tal maanden helemaal niets hebt: geen spaargeld én geen uitkering.
tinus1969
9 jaar geleden
@fisbel, dat is speculatie, er staat niet waarom er geen recht is op een bijstandsuitkering. Hoe dan ook, het recht op een vergoeding hangt af van de reden waarom er geen recht is op een uitkering. Omgekeerd, het kan verstandig zijn om eens met de gemeente praten of er meer dan 1.5x bijstandsnorm mag worden uitgegeven zonder dat een toekomstige uitkering in gevaar komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies, voor dat bedrag kun je prima spullen bij een kringloop kopen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. @Pelle. Mijn vriendin is al bij de kringloop geweest maar wat daar stond was niet geschikt voor het nieuwe onderkomen van haar moeder of voor haarzelf of het was in zeer slechte staat. @Pelle, het is soms regelrechte troep wat bij de Kringloop staat, dat heb ik zelf ook weleens gezien. Beschadigd, vies enz. Het hoeft echt niet allemaal piekfijn in orde te zijn maar het moet nog wel goed te gebruiken zijn. Er zullen vast ook heel goede kringloopwinkels zijn maar lang niet allemaal zijn ze goed. @Broodjeei. Zij blijft in het huis van haar moeder wonen.Dat is jaren geleden al geregeld. Zij houdt zelf het meeste van de meubels, gewoonweg omdat het nieuwe onderkomen van haar moeder voor een aantal van de meubels te klein is en bovendien zou zij toch zelf anders ook nieuwe (tweedehands) meubels moeten komen. Zij heeft geen computer. Ik heb wel aangeboden voor haar te kijken op Marktplaats en andere sites waar gratis of goedkope meubels worde aangeboden. @Lies12. Mijn vriendin leeft tamelijk karig, is echt geen big spender. Vandaar ook dat zij nogal wat spaargeld had. En de laatste jaren gaf ze al helemaal niet veel uit omdat zij vrijwel het huis niet uit kon vanwege de zorg voor haar moeder. En ze heeft dus geen computer dus internetbestellingen waren er al helemaal niet bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk ook op www.gratisaftehalen.nl en www.gratisoptehalen.nl en natuurlijk gewoon marktplaats.

Het beste antwoord

Ik zou zeker eerst Maatschappelijk Werk om hulp vragen en aansluitend misschien de Sociaal Raadsman [jurist, die gratis werkt voor mensen met een minimaal inkomen].

Maatschappelijk Werk weet, wat en waar onder welke omstandigheden aangevraagd kan worden.

Vraag je vriendin naar Maatschappelijk werk te gaan met medeneming van al haar papieren [id/paspoort, spaarrekeningdagafschriften, kosten van het huis (ook al zijn die op naam van de moeder), kortom alle "relevante" papieren en denk dan aan "beter te veel, dan te weinig". Op basis van al die gegevens kan er gekeken worden of en wat voor uitkering, potje, of wat voor hulp dan ook aangevraagd kan worden.

Het zal niet meevallen, maar bij Maatschappelijk Werk kunnen ze het beste helpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn ook juristen die een gratis eerste [spreek-]uur hebben. Mocht je vriendin op een lange wachtlijst bij de Sociaal Raadsman stuiten, laat zij zich zeker op die lijst inschrijven, ze zal zeker juridisch advies nodig hebben. Ik spreek uit ervaring!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of zij recht op een vergoeding heeft is moeilijk te beoordelen voor ons hier. Iedere gemeente heeft speciale potjes, maar die worden niet in iedere gemeente op dezelfde manier leeggemaakt. Laat haar contact opnemen met de sociale dienst, voor haarzelf en voor haar moeder. Verder kun je ook kijken op www.berekenuwrecht.nl.
anneliez
9 jaar geleden
Jammer genoeg heb je geen recht op een tegemoet van de al gemaakte kosten, deze komen voor eigen rekening. Zoals het heb begrepen heb zij ook geen recht op AOW of een WW uitkering.
Maar gelukkig leven wij in een zorgstaat en krijg je altijd een tegemoetkoming van de staat. Deze word ook wel een WWB uitkering genoemd. Deze uitkering krijgt iedereen die niet ana de eisen van alle andere uitekringen voldoet. Het maximale bedrag van eeen alleenstaande bedraagt 951,64 EUR, en als samenwonende maximaal 1.372,62 EUR.
Deze uitkering is wel afhankelijk van veel factoren zoals of u samenwoond, gehuwd bent hoe oud u bent ( en nog een paar factoren).
Voor meer info zou ik even contact opnemen met de SVB (Sociale Verzekerings Bank ) of gaat u even langs een juridisch loket deze zullen je goed opweg helpen.
Als aangaande juridisch medewerker weet ik hier wel iets vanaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als zij van plan is nog ruim zes jaar op van haar spaargeld te leven, ga ik er vanuit dat zij (veel) meer spaargeld dan de vermogensnorm die geldt voor de WWB van 5800ennogwat euro voor een alleenstaande. Dit is waarschijnlijk de reden dat zij - zoals VS schrijft - geen recht heeft op een uitkering. Je stelling dat "iedereen die niet aan de eisen van alle andere uitkeringen voldoet" recht heeft op WWB, is dan ook te optimistisch: WWB heeft haar eigen criteria, en er zijn genoeg mensen die voor geen enkele uitkering in aanmerking komen. Overigens heeft de SVB niets te maken met de uitvoering van de WWB, die ligt bij de gemeenten. Of je moet bedoelen dat die iets voor haar kunnen betekenen in verband met het mantelzorgcompliment dat zij uitvoeren (de vrouw in kwestie is immers mantelzorger), maar dat bedrag zet geen zoden aan de dijk en daarbij bestaat die regeling sinds dit jaar niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reactie. Lies12, zij had destijds inderdaad teveel spaargeld om in aanmerking te komen voor een uitkering. Maar inmiddels is dit spaargeld natuurlijk na zoveel haar danig geslonken. Ik weet niet hoeveel spaargeld zij momenteel nog heeft. Ik ga haar toch eens attent maken op de WWB.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misgere. Er is altijd recht op AOW (vanaf bereiken 67 ste jaar). de hoogte daarvan is afhankelijk van het aantal jaaar dat iemand in nederland gewoond heeft tussen zijn/haar 17e en 67 ste jaar.Uitgaande dat die vriendin altijd met haar moeder in nederland gewoond heeft zou zij tzt gewoon volledige aow moeten ontvangen.
Kan je niet eens navraag gaan doen naar IOAW etc.
Dat is zonder vermogens toets , maar alleen voor mensen boven de 50. En dat is die vriendin. Zie bron. Vzv mij bekend alleen als je werkeloos wordt na je 50ste..
Ik neem wel aan dat ze hiervoor geen uitkering had.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vriendin heeft tot een jaar of 8 geleden (denk ik) altijd fulltime gewerkt. Ik zal e.e.a. aan haar doorgeven. Bedankt!