Mijn vriendin (59 jr.) heeft altijd met haar moeder samengewoond. Heeft zij recht op een vergoeding? Zie uitleg.

Haar moeder is kort geleden in een verpleeghuis opgenomen. Nu moeten er nieuwe meubels etc. gekocht worden. Mijn vriendin leeft door omstandigheden van haar spaargeld, heeft dus geen uitkering of werk. Zij heeft ook geen recht op een uitkering. Haar moeder heeft geen spaargeld meer.
Kan mijn vriendin (of haar moeder) ergens een tegemoetkoming in de gemaakte kosten aanvragen? Zij moet nog ruim 6,5 jaar van haar spaargeld kunnen leven voordat zij AOW krijgt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou zeker eerst Maatschappelijk Werk om hulp vragen en aansluitend misschien de Sociaal Raadsman [jurist, die gratis werkt voor mensen met een minimaal inkomen]. Maatschappelijk Werk weet, wat en waar onder welke omstandigheden aangevraagd kan worden. Vraag je vriendin naar Maatschappelijk werk te gaan met medeneming van al haar papieren [id/paspoort, spaarrekeningdagafschriften, kosten van het huis (ook al zijn die op naam van de moeder), kortom alle "relevante" papieren en denk dan aan "beter te veel, dan te weinig". Op basis van al die gegevens kan er gekeken worden of en wat voor uitkering, potje, of wat voor hulp dan ook aangevraagd kan worden. Het zal niet meevallen, maar bij Maatschappelijk Werk kunnen ze het beste helpen. Toegevoegd na 3 minuten: Er zijn ook juristen die een gratis eerste [spreek-]uur hebben. Mocht je vriendin op een lange wachtlijst bij de Sociaal Raadsman stuiten, laat zij zich zeker op die lijst inschrijven, ze zal zeker juridisch advies nodig hebben. Ik spreek uit ervaring!

Of zij recht op een vergoeding heeft is moeilijk te beoordelen voor ons hier. Iedere gemeente heeft speciale potjes, maar die worden niet in iedere gemeente op dezelfde manier leeggemaakt. Laat haar contact opnemen met de sociale dienst, voor haarzelf en voor haar moeder. Verder kun je ook kijken op www.berekenuwrecht.nl.

Jammer genoeg heb je geen recht op een tegemoet van de al gemaakte kosten, deze komen voor eigen rekening. Zoals het heb begrepen heb zij ook geen recht op AOW of een WW uitkering. Maar gelukkig leven wij in een zorgstaat en krijg je altijd een tegemoetkoming van de staat. Deze word ook wel een WWB uitkering genoemd. Deze uitkering krijgt iedereen die niet ana de eisen van alle andere uitekringen voldoet. Het maximale bedrag van eeen alleenstaande bedraagt 951,64 EUR, en als samenwonende maximaal 1.372,62 EUR. Deze uitkering is wel afhankelijk van veel factoren zoals of u samenwoond, gehuwd bent hoe oud u bent ( en nog een paar factoren). Voor meer info zou ik even contact opnemen met de SVB (Sociale Verzekerings Bank ) of gaat u even langs een juridisch loket deze zullen je goed opweg helpen. Als aangaande juridisch medewerker weet ik hier wel iets vanaf.

Kan je niet eens navraag gaan doen naar IOAW etc. Dat is zonder vermogens toets , maar alleen voor mensen boven de 50. En dat is die vriendin. Zie bron. Vzv mij bekend alleen als je werkeloos wordt na je 50ste.. Ik neem wel aan dat ze hiervoor geen uitkering had.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ui...