Wat doen de landbouw boeren als de gewassen groeien?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem aan dat de boer niet het hele jaar aan het wachten is tot dat hij kan gaan oogsten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Erna55
6 jaar geleden
In de handen klappen...
ronron1212
6 jaar geleden
Ook de machines en de boerderij het erf en alles wat daarbij hoort moet worden onderhouden. Naast het verzorgen van het gewas.
tinus1969
6 jaar geleden
Maar het klopt dat landbouwers in vlagen werken. 'swinters veel onderhoud, 'szomers 'bijhouden' (besproeien, onkruidbestrijders spuiten), maar in lente en vooral tijdens oogstseizoen worden dan plots werkdagen van 18 uur gemaakt.

Antwoorden (2)

Onkruid en ongedierte bestrijden, de administratie, plannen maken en inkopen voor het nieuwe jaar.

Toegevoegd na 29 minuten:
Niet alle gewassen worden in dezelfde maand gezaaid/geplant. Hierin zijn verschillen, afhankelijk van het gewas. Veel agrariërs verbouwen verschillende gewassen. Een landbouwer zal dus de ene maand het ene gewas kunnen zaaien en de volgende maand een ander.
Antoni
6 jaar geleden
Eigenlijk klopt de vraag al niet, want de groei van de gewassen duurt meestal geen jaar. Laat ik de aardappel als voorbeeld nemen, die groeit maar 5 maanden; toch ben je jaar het jaar rond druk mee. Die groei gaat namelijk niet helemaal vanzelf.

Allereerst moet de grond gereed gemaakt worden door mesten, ploegen, enzovoorts. Vervolgens moeten de pootaardappelen de grond in. In de loop van het groeiseizoen wordt enkele keren aangeaard. Tijdens de groei moeten onkruid, ongedierte en plantenziektes worden bestreden en waar nodig worden bewaterd; in de praktijk betekent dat elke week spuiten. Aan het einde van de groei moet het loof geklapt of doodgespoten worden. Daarna moeten de aardappels worden gerooid, gesorteerd en opgeslagen of verkocht. En dan moet de grond weer gereed gemaakt worden, enzovoorts.

Door verschillende aardappelrassen te kweken (vroege, halfvroege, halflate en late soorten) op verschillende percelen kan de boer zijn werk (en risico) spreiden over het jaar heen. Als het echt even rustig is (of te slecht weer), dan is er nog het onderhoud van de trekker en andere landbouwmachines, het schoonmaken van de boerderij, de inkoop en niet te vergeten de administratie.

En dan heb ik het alleen nog maar over een aardappelboer. Als er ook andere gewassen en/of dieren bijkomen, wordt het alleen nog maar drukker. Als een boer het hele jaar kon luieren om dan in een middagje de oogst gratis en voor niks binnen te halen, dan zou heel Nederland wel boer zijn. Probeer het zelf maar eens met een volkstuintje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Boeren (en boerinnen) zijn nooit klaar, er is altijd werk