Wat zijn je rechten tijdens een aanhouding?

Als je voor bijvoorbeeld alcoholgebruik wordt aangehouden. Mag je dan als de BOA/agent zijn ID laat zien, vragen of hij kan bewijzen of het wel een geldig/echt ID is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Poet
9 jaar geleden
Waarschijnlijk mag je dan mee naar het bureau om het daar zelf te kunnen controleren
Thecis
9 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag. Maar weinig mensen weten hoe een echt politie-ID er uit ziet. Ik zou het ook niet zo snel weten hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vragen staat vrij, maar dat ID is nou juist bedoeld als bewijs. Net als de ID kaart, paspoort of rijbewijs van een burger. Daar hoef jij niet van te bewijzen dat die echt is. Als zij denken van niet, moeten ze zelf een check doen.
Zal omgekeerd wel net zo zijn: als jij vermoedt dat het nep is, bel je de politie met de mededeling dat er een nep-agent/BOA actief is. Als dat dan klopt, zal die er wel vandoor gaan.

Antwoorden (2)

Een politieambtenaar in uniform hoeft zich niet te legitimeren maar kan het op uw verzoek wel doen met een politielegitimatiebewijs. Een agent in burger die zegt politieagent te zijn moet wel legitimeren met een politielegitimatiebewijs. Een politielegitimatiebewijs is een kaart met hun naam, functie en pasfoto. Een van de echtheidskenmerken is een veelkleurig politielogo dat gedeeltelijk over de pasfoto is aangebracht.

Hopelijk ben je hiermee geholpen.
9 jaar geleden
Je rechten na een aanhouding; recht op bijstand van een advocaat voor het eerste verhoor. verschilt per stafbaar feit of je advocaat zelf moet betalen of dat staat het voor je betaalt.
Recht om te zwijgen als er vragen worden gesteld. Je bent niet tot antwoorden verplicht.
Verder zijn er termijnen gesteld, hoe lang je maximaal kan worden vastgehouden. Een hulpofficier van justitie toetst of de aanhouding terecht is.

wat betreft legitimeren van de opsporingsambtenaar; op uw verzoek is de ambtenaar verplicht om zijn legitimatiebewijs te tonen. that's it. daarna gaat u mee naar plaats van onderzoek ( meestal politiebureau) en wordt het vanzelf duidelijk dat u met de echte politie te maken heeft. als agenten in burger werken dan kunnen ze evt een opvallend dienstvoertuig laten komen voor het vervoer als er bij u twijfel is over de echtheid, maar dat zijn ze niet verplicht. na aanhouding moet u gewoon mee, en is er geen ruimte meer voor allerlei discussies, die vaak alleen maar als doel hebben, om de aanhouding te vertragen.
AlphaLimaSierra