Hoeveel kost een 2e voornaam toevoegen?

Ik heb een Georgische achtergrond wij zijn christenen maar mijn tante gaf mij een Turkse naam wat ik heel erg vervelend vind. Ik vind het zeker vervelend om als Turk of als moslim gezien te worden niet dat ik iets voor Turken of moslims heb maar ik voel me erg slecht met mijn voornaam. Ik zoude tijdens mijn geboorte een Russische naam krijgen maar zoals ik al zei door mijn tante heb ik dus een Turkse naam. maar het grappigste is mijn voornaam wordt nooit gebruikt dus ze gebruiken tot nu toe altijd de naam die ik eigenlijk zou krijgen.

En tot nu toe heb ik altijd mijn voornaam verborgen gehouden en de naam altijd als roepnaam gebruikt.

Voornaam wijziging is HEEL erg duur en wil ik graag weten hoeveel een extra naam kost (dan kan ik in ieder geval dat naam die ik eigenlijk zou krijgen gewoon gebruiken en hoef ik mijn voornaam niet te wijzigen)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
25.8K
Antoni
7 jaar geleden
Naar mijn idee kan je je tweede naam niet zo maar gaan gebruiken als je voornaam. Dat kan wel informeel, maar je kan sowieso altijd al een bijnaam gebruiken. Daarvoor hoeft de gebruikte naam niet een van je voornamen te zijn. Als je Tom genoemd wil worden, maar je eerste voornaam is Jeroen, is er voor informeel gebruik van de naam Tom geen naamswijziging nodig. Voor officiële documenten en bij officiële gelegenheden zal je toch steeds je echte eigen voornaam moeten gebruiken. Kwestie van doorsparen tot je geld genoeg hebt voor een officiële wijziging, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoeveel kost de wijzigen van een voornaam? ik heb wel ergens gezien dat het 850 kost en ergens anders 950 hoeveel kost het eigenlijk? weet u misschien een goedkope advocaat?
Antoni
7 jaar geleden
Ik weet niet hoeveel het kost. Een advocaat kan je vinden via www.advocatenorde.nl. Hoeveel die kosten, zal je zelf aan de advocaten moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een dergelijke vraag komt vaker langs.
Als u aan advocaat zoekt kunt u dat het beste via Judex doen. Zij koppelen uw vraag aan de advocaat die daar in is gespecialiseerd en zorgt of berekent voor welke vergoeding men in aanmerking komt.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/rechtsbijstand_%26_procedures/de-advocaat/artikelen/1009/wat-kost-een-advocaat_.htm Via de advocatenorde moet men alles het zelf uitzoeken.

Antwoorden (1)

Een voornaam toevoegen volgt dezelfde procedure als het wijzigen van je voornaam.

Om je voornaam in Nederland te kunnen wijzigen moet je de Nederlandse nationaliteit hebben. Een advocaat kan een verzoek voor je indienen bij de rechtbank; dat kun je niet zelf doen. Bij minderjarigen moet de wettelijke vertegenwoordiger het verzoek indienen; dit is een van de ouders of de voogd.

Bij het indienen van het verzoekschrift is het belangrijk dat je onderbouwt welk zwaarwichtig belang je hebt om je voornaam te mogen wijzigen. De rechtbank beoordeelt of er een goede reden is voor de wijziging. Als het verzoekschrift goed in elkaar zit, is een zitting bij de rechtbank niet nodig en kan het schriftelijk worden afgehandeld.

De kosten voor de advocaat hangen af van de bestede tijd en het uurtarief; reken op een bedrag tussen 500 en 1.000 euro. Mogelijk kun je in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand (een zogenaamde toevoeging) zodat je alleen een eigen bijdrage hoeft te voldoen. Een advocaat kan je hierin adviseren.

Ook moet je griffierechten betalen: een bijdrage in de kosten voor de rechtspraak. Reken op een bedrag tussen 100 en 200 euro. Indien je in aanmerking komt voor een toevoeging, betaal je het verlaagde griffierecht (griffierecht voor onvermogenden).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kan ik een subsidie aanvragen? gaat dat ook via een advocaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zoekt de advocaat waar u zich meldt, voor u uit. Die berekent hoe hoog de eigen bijdrage wordt.