Mag een winkel iets dat ongeopend en binnen 14 dagen terugkomt weigeren geld terug te geven?

Ik was laatst in een boekenwinkel waarbij een mevrouw vroeg aan een medewerker of ze batterijen eventueel terug mocht brengen als het de verkeerde waren. De medewerker zei dat dat mocht in ongeopende verpakking (heel normaal) maar dat ze geen geld terug kreeg. In plaats daarvan mocht ze iets anders uitzoeken in de winkel.

Corrigeer me als ik ongelijk heb, maar dit mag toch niet? Ik heb aangegeven dat dit tegen de wet is, en dus niet mag. De medewerker zei daarbij 'toch is het zo bij ons, en het staat ook op de bon'. Dat is toch onzin, want de bon krijg je altijd na aankoop, oftewel het is dan te laat om je nog eventueel te bedenken. Wat is de regel? Kan je in zo'n geval je geld toch terug eisen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Geld teruggeven/ruilen is een service geen recht.

Dat het op de bon staat maakt inderdaad niet uit, dat was een non-argument van de verkoopster.

https://www.consuwijzer.nl/kleding/ontevreden-over-aankoop/geen-geld-terug-maar-tegoedbon

Toegevoegd na 52 seconden:
Je had dus ongelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wellicht ben je in de war met de wet "koop op afstand" waar iets dergelijks wel geldt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit dezelfde link:
De nieuwe regels zijn geldig voor alle overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten. Dit geldt voor koop op afstand (bijvoorbeeld via internet of telefoon) en buiten de verkoopruimte (bijvoorbeeld op straat, aan de deur, tijdens een verkoopdemonstratie of een busreisje). Dus; Tomaat heeft gelijk, helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Robinma al zei (en ik al gokte), dat is dus de wet koop op afstand, waar we hier niet mee te maken hebben.
Bordensteker
9 jaar geleden
+
De betreffende klant gaf zelf een mooi argument waarom je in dit geval wél kunt ruilen, maar niet je geld terugkrijgen. Iemand heeft een bepaald soort batterijen nodig.
Onze klant gaat naar de winkel en geeft aan niet zeker te zijn van het soort batterijen. Dat kan gebeuren, zeker als ze voor iemand anders zijn die zelf niet naar de winkel kan komen, en die niet een oud batterijtje als voorbeeld mee kon geven. Het is dan een service om ruilen voor iets anders aan te bieden (en bijvoorbeeld niet onlogisch voor batterijen van het goede type). Het is van een andere orde als je gewoon een artikel wil kopen, en het later gewoon terugbrengen zonder iets anders mee te nemen. Dan hoor je te wachten tot je zeker weet wat je wilt.