Hoeveel kost een 'Mother of all Bombs'?

Op 13 april 2017 heeft het leger van Amerika 36 IS-stijders gedood met een 'moeder aller bommen'. Dat ding weegt 10.000 kilo. Wat zijn de kosten van deze bom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Abusievelijk verscheen eerst in het nieuws het bericht dat de bom 314 miljoen dollar zou kosten.
Maar dat is de prijs van 20 bommen: de MOAB kost ongeveer 16 miljoen dollar. Dat is zo’n 15 miljoen euro.

De MOAB (Massive Ordnance Air Blast) is een van de krachtigste conventionele bommen die de strijdkrachten van de Verenigde Staten tot hun beschikking hebben. De bom weegt zo’n 10.000 kg. De werkelijke betekenis van MOAB is bij het grote publiek onbekend; veel bekender is de (niet-officiële) betekenis Mother Of All Bombs, wat als een backroniem ervan kan worden beschouwd. Hoewel de MOAB vaak vergeleken wordt met atoombommen (hij wekt bij impact ook een paddenstoelwolk op), is de kracht vele malen kleiner dan die van moderne atoombommen, namelijk het equivalent van 11 ton TNT. De eerste atoombom op Hiroshima had een kracht van ongeveer 15 kiloton TNT en was dus meer dan een factor duizend keer krachtiger.

De bom is in april 2017 voor het eerst ingezet tegen Islamitische Staat in Afghanistan; hierbij werd een tunnelcomplex, bestaande uit grotten en bunkers, geraakt. De bom werd gemaakt in 2003 om het Iraakse leger bang te maken en dankt de benaming aan een term die Saddam Hoessein vaak gebruikte in de eerste Golfoorlog: Mother of all Battles.

Rusland heeft als reactie op de MOAB een soortgelijk, maar sterker, wapen ontwikkeld. Dit wapen wordt bij gebrek aan een officiële naam Father Of All Bombs genoemd. Deze bom zou minstens vier maal krachtiger zijn dan de Amerikaanse MOAB.
SimonV