wat gebeurt er als een rechter gedurende een langere perioden duidelijk de verkeerde beslissingen neemt? (aangezien hij benoemt wordt voor 't leven)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat zit tamelijk ingewikkeld in elkaar. In principe kan een rechter niet ontslagen worden voor verkeerde beslissingen. Dat zou namelijk de beslissing van een rechter kunnen beïnvloeden in geval van een beslissing die wettelijk gezien juist is, maar politiek of maatschappelijk ongewenst is.

Het idee is dat het rechtssysteem verkeerde beslissingen wel weer corrigeert door middel van de mogelijkheden tot hoger beroep en cassatie.

De procureur-generaal kan bij de Hoge Raad een schorsing of ontslag van een rechter vorderen als de rechter is veroordeeld voor een misdrijf of als de rechter niet meer geschikt geacht wordt (b.v. door ziekte) om zijn functie naar behoren uit te oefenen.

Lees meer op de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door bij grote strafzaken meerdere rechters te laten beslissen over de veroordeling en de straf, wordt geprobeerd om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt.

Ook worden rechters op verschillende manieren door hun collega-rechters gecontroleerd.

Door verder voortdurend te werken aan kwaliteitsverbetering, worden ook fouten voorkomen. Zie voor meer informatie de website: http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Raad-Voor-De-Rechtspraak/Kwaliteit-van-de-Rechtspraak/Pages/default.aspx

Het systeem van hoger beroep en cassatie voorkomt ook
foute beslissingen. Wie het niet eens is met een beslissing van een rechtbank, kan in hoger beroep gaan bij een gerechtshof. Dat geldt zowel voor de verdachte als het voor het Openbaar Ministerie (dat de strafeis heeft geformuleerd). Daarna kan men nog in cassatie gaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad beziet de zaak niet inhoudelijk, maar bekijkt of de regels goed zijn gevolgd tijdens het proces.

Zoals je al in je vraag aangeeft, worden rechters voor het leven benoemd. In heel uitzonderlijke gevallen kunnen rechters worden geschorst of ontslagen. De enige instantie in Nederland die een rechter kan ontslaan, is de Hoge Raad.

Van de website van de Hoge Raad: "De leden van de raad zijn ingedeeld in één van de drie kamers: de eerste of civiele kamer, de tweede of strafkamer en de derde of belastingkamer. (...) De Hoge Raad kent nog een vierde kamer. Daarbij gaat het niet om cassatierechtspraak, maar om de behandeling van vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot schorsing of ontslag van rechters en onderzoek naar gedragingen van rechters over wie bij de procureur-generaal bij de Hoge Raad is geklaagd. De vierde kamer wordt gevormd uit leden van de andere kamers."
Antoni