Voor het koelen van dingen omdat stikstof vloeibaar is bij hele lage temperaturen zodat het dingen goed koud kan houden.

Ook werden er wel wratten ed. mee weggebrand, maar dat was dan ook heel koud vloeibaar stikstof.

Gewone gas vormig stikstof wordt soms gebruikt om dingen in op te slaan of mee te vullen omdat zuurstof vaak een reactiever goedje is als stikstof wat veel minder reageert met andere materialen.
7 jaar geleden
Stikstof is ook een van de onderdelen in raketbrandstof en springstof.
Bij springstof zal er door de stikstof een beter effect ontstaan.
Stikstof wordt ook gebruikt voor cryochirurgie.
Bij cryochirurgie worden wratten verwijderd door middel van vloeibare stikstof.
Met vloeibare stikstof worden wratten aangestipt.
Hierdoor wordt het vocht uit de wrat gehaald, sterven de cellen af en zal de wrat verschrompelen.
Ook voor de behandeling van bepaalde huid, hals- en bottumoren wordt vloeibare stikstof gebruikt. Op dit moment zijn ze het meest bezig met de behandeling van bepaalde levertumoren door middel van crychirurgie.
Ook wordt stikstof gebruikt voor: narcose, behandelingen van infecties aan de urinewegen en bepaalde soorten nierstenen, losmaken en ophoesten van slijm en als bloeddrukverlager.
Behalve in de medische wereld wordt stikstof ook gebruikt in: airbags, lasers, textielverf, kleurstoffen en in haarverf.
Tegenwoordig is er weer iets nieuws waarvoor ze stikstof gebruiken namelijk in banden.
Banden hebben zo minder snel slijtage en het is milieuvriendelijker dan “gewone lucht” in banden.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Fremar: " Stikstof is ook een van de onderdelen in raketbrandstof" Hier maak je een kleine vergissing, di-stikstoftetraoxide wordt in de ruimtevaart en rakettechniek gebruikt in hypergole brandstofmengsels voor raketmotoren en niet gewoon stikstof....