Wat zijn veelgebruikte babbeltrucs van mensen die bij je aan de deur komen ?

Volgens de politie komt dit steeds vaker voor. Slachtoffers zijn vaak bejaarden. Kennen jullie voorbeelden van (zelf meegemaakte) babbeltrucs om b.v. binnen te komen of pinpas gegevens te ontfutselen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

- Bal achterin de tuin, mag ik die even pakken. - Zwanger en moet heel nodig plassen. In die twee gevallen loopt een ander persoon haast ongemerkt naar mee binnen en begint het huis te doorzoeken. - Pakje brengen maar daar moet voor betaald worden en er ligt wisselgeld in de auto. Loopt vervolgens weg met het briefje en komt niet terug.

ze vertellen je dat er een fout bij de bank is en dat ze daarom je pas nodig hebben + je code. ze zien er meestal uit als of ze echt bij de bank werken maar ze werken daar niet. ( bejaarden zijn hier heel gevoelig voor. ) en zelfs als ze van de bank zijn mogen ze als nog je gegevens niet hebben aan de deur.

Er is een ongeluk gebeurt, mag ik even bellen etc. Ik heb dorst/honger. Ik ben van die en die en kom dat of dat controleren en ja natuurlijk heb ik een pasje (makkelijk na te maken). Er zijn problemen gemeld met uw.... en dat kom ik even maken (oh u heeft niet gebeld, jawel hoor, het staat hier, nou ik controleer het toch maar even). Ik ben van de bank en er is een storing geweest en nu doet uw pasje het niet meer en ik kom dat helemaal gratis even voor u in orde maken, mag ik dan even de pincode? Ik ben de glazenwasser/schoorsteenveger/stoepjesschoonmaker etc en ik kom mijn verdiende loon halen. Ik ben de nieuwe buurman van verderop (beetje wijzen) en nu heb ik geen .... of.... of .... kan ik dat van u even lenen, of mag ik bellen? Toegevoegd na 1 minuut: Hier een link naar babbeltrucs: http://www.politie.nl/haaglanden/projecten/babbeltrucs.asp

Nog zo een die in opmars schijnt te zijn: er is een pakje voor uw buren, maar ze zijn niet thuis. Wilt u het aannemen? Er moet wel € ... voor betaald worden, want onder rembours.

nog een nare truuk, niet om de pinpas mee te ontfutselen maar toch: Schilders uit schotland of ierland. Komen voor een schijntje de buitenboel schilderen. Maken er vervolgens een teringzooi van en intimideren totdat er betaald wordt. Helaas is mijn vader er ingetrapt en meer ouderen in zijn wijk. Ze durfden elkaar niet eens te waarschuwen uit angst voor represailles van het zgn schildertuig. Ik raad alle bejaarden (of eigenlijk iedereen) aan in de voordeur een getralied te openen ruitje te laten plaatsen. Zo blijft iedereen buiten terwijl je de mensen toch beleefd face to face te woord kunt staan. Op het moment dat er een fysieke barriere is durven mensen ook eerder 'nee' te zeggen tegen vreemden aan de deur.