Ik heb een 'vriend' en die rijdt zonder rijbewijs en onder invloed rond met zijn auto, moet ik dat melden aan de politie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Bij vermoedens kunt u het ook melden via 0900-8844. Geef kenteken op, samen met de plaats en de vermoedelijke vertrektijd. De politie is dan op de hoogte en kunnen ter plaatse extra aandacht geven.

Op het moment dat u ziet dat iemand onder invloed is en van plan is een voertuig te gaan besturen of al bestuurt kunt u gelijk 112 bellen en zoveel mogelijk informatie verstrekken.
Waarom denkt u dat de persoon onder invloed is, heeft u de persoon zien drinken, vind u dat hij onvast ter been is.
Het kenteken doorgeven en om wat voor soort voertuig het gaat is ook heel handig.
De politie kan alleen strafrechtelijk iets ondernemen als zij het zelf constateren, dus op heterdaad betrappen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet verplicht maar wel verstandig. Beter dat iemand nu de politie inlicht over die persoon, dan dat de politie een keer de familie (van die vriend en/of van anderen) moet inlichten omdat er een ongeluk is gebeurd.

Als je hem ook als vriend wil houden, wees dan ook eerlijk tegen hem. Wijs hem op zijn verantwoordelijkheden. Vriendschap is ook eerlijk zijn tegen elkaar en hardop uitspreken dat je je zorgen maakt.

Overigens kan de politie niet zo veel doen met zo'n melding. Pas als ze hem op heterdaad kunnen betrappen, kunnen ze ook actie ondernemen. Dan zul je dus de melding moeten doen als hij op het punt staat te gaan rijden.