Wat voor een achternaam moet je in een stamboom gebruiken?

In een staamboom, hoor je dan de geboortenaam of de getrouwde naam te gebruiken?
Bijv.: Gerrit Jans trouwt met Irene Boom. Zet je Irene dan in de stamboom met haar geboortenaam: 'Irene Boom'; of zet je haar in de stamboom met haar getrouwde naam: 'Irene Jans - Boom'?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
altijd de geboortenaam
https://www.genealogieonline.nl/stamboom-huitema/I4178.php
tinus1969
7 jaar geleden
Het is goed om te bedenken dat getrouwde vrouwen niet de naam van hun man krijgen, maar die naam slechts mogen gebruiken. Officieel blijft hun geboortenaam hun officiële achternaam; merk op dat dit in de VS anders is.

Antwoorden (2)

Bv Irene Booms en Gerrit Jans getrouwd in 2015 zie je op de volgende manier terug:

Gerrit Jans 1987
x 2015
Irene Booms 1989

Zij houden hun eigen naam (gevolgd door hun geboortejaar) en door in een stamboom getekend te worden met 'x' en jaartal wordt het getrouwd zijn getoond. (Zie ook bron )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Wel een mooi voorbeeld in je link! Bijna al die mensen hebben een dubbele achternaam. Dat lijkt op het eerste gezicht een combinatie van geboortenaam + achternaam partner, maar dat is het dus niet! Het is van de stamboomnotatie afhankelijk hoe het wordt weergegeven. In een boomdiagram is dat anders dan in 'gewone tekst'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ je voorbeeld is in orde.
https://www.genealogieonline.nl/stamboom-schouten/I1397.php
In stambomen gebruik je altijd de geboortenaam van de persoon. Bij de betreffende persoon staat vermeld met wie en wanneer die getrouwd is (geweest).