Moet je altijd de orders van een politieagent opvolgen?

Moet je altijd de orders van een politieagent opvolgen? Ook al is zijn order in strijd met de wet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou zeggen van niet, als jij kan aantonen dat het in strijd is met de wet.. heb jij waarschijnlijk gelijk

Antwoorden (3)

Nee.Je bent vrij om te doen en laten wat je wil.Als je wil weglopen en een direct bevel negeert,kun je daarvoor wel opgepakt worden,want het is een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de basis moet je er vanuit gaan dat een politieambtenaar handelt naar de wet. Volg je aanwijzingen niet op, dan kan dit in bepaalde gevallen worden afgedwongen. Uiteindelijk heb je natuurlijk een vrije wil, je hebt alleen ook met de wet te maken en het niet meewerken aan bepaalde regels kan dan consequenties hebben. Als bijvoorbeeld iemand verdacht wordt van rijden onder invloed maar weigert te blazen, zal automatisch de hoogste straf worden opgelegd. En volg je op straat bepaalde aanwijzingen niet op, dan kun je in bepaalde gevallen een gratis rit naar het bureau krijgen en zal daar de zaak verder worden uitgezocht. Maar als bijvoorbeeld een agent je huis binnen wil komen zonder machtiging van de rechter-commissaris of eventueel (hulp)officier van justitie en vertelt dat je gewoon moet meewerken, ben je hiertoe - behoudens heel uitzonderlijke situaties - niet verplicht en zou je de ambtenaar in kwestie misschien nog eens op je rechten moeten wijzen.

In sommige gevallen gaan de bevelen van een politieagent boven andere regels. Een agent die het verkeer staat te regelen op een druk kruispunt bijvoorbeeld en aangeeft dat je kunt gaan rijden terwijl het rood is, moet en mag je gewoon volgen. Dat gaat echter niet tegen de wet in: de wet voorziet hier gewoon in. Aanwijzingen van de politie gaan voor op de algemene verkeersregels.

Als het echt zo is dat een agent jou vraagt om iets te doen wat heel duidelijk tegen de wet ingaat, bijvoorbeeld hij beveelt jou om een voorbijganger neer te schieten, dan moet je dat natuurlijk niet opvolgen. Een agent heeft dan ook geen enkele wettelijke basis om jou vervolgens aan te houden als je dit niet doet, en zou hij/zij dit toch doen, dan win je dat natuurlijk in de rechtbank.

Oftewel: ja, je moet doen wat een politieagent je vertelt te doen, in elk geval als deze aangeeft iets te vorderen van je (vriendelijk of informeel vragen is iets anders). Als dat tegen de wet ingaat of voor jou in lijkt te gaan, zou de agent uit moeten kunnen leggen waarom dat in dit geval niet zo is en je misschien ook kunnen vertellen op basis van welk artikel hij/zij jou dit vraagt. Daarbij kan een politieagent het ook wel eens mis hebben. Bij twijfel zou je natuurlijk altijd kunnen vragen of je daarover naar het algemene politienummer mag bellen omdat je twijfelt aan de juistheid van het bevel of advies. Als daar gelegenheid voor is, natuurlijk. Voor de rest moet je gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 voor je antwoord!
Ja in principe moet je een bevel van de politie opvolgen, en zul je daarna meestal niet vervolgd worden.

Artikel 43 wetboek van strafrecht:
1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.
2. Een onbevoegd gegeven ambtelijk bevel heft de strafbaarheid niet op, tenzij het door de ondergeschikte te goeder trouw als bevoegd gegeven werd beschouwd en de nakoming daarvan binnen de kring van zijn ondergeschiktheid was gelegen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/EersteBoek/TitelIII/Artikel43/geldigheidsdatum_23-02-2014

Stel: Er ligt een man in zijn huiskamer, languit op de grond. Je kan het zien door het raam maar het is voor jou niet duidelijk of de man gewoon slaapt of dat er iets anders is. Sterker nog JIJ vermoed dat die man gewoon ligt te pitten en dat er niets aan de hand is.

Vervolgens komt er een agent langs, en hij denkt dat er wel iets ernstigs aan de hand is. Hij geeft jou een baksteen en zegt dat je vast het raam moet inkinkelen en zelf gaat hij alarmeren.

Dan mag jij dat gewoon doen. Daar zal jij later niet voor vervolgd worden. Ook niet als die man inderdaad gewoon lag te pitten.

Het word wat anders als jij de order krijgt om iemand dood te slaan. Dan zullen er wat meer haken en ogen aan zitten. Maar over het algemeen. Kan je zo'n bevel krijgen.

Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als je weigert het bevel op te volgen.

Er staat me iets van bij dat NIEMAND je kan dwingen om een misdrijf te begaan, ook geen ambtelijk bevel. Maar dat kan ik niet terug vinden, dat zou ik thuis in mijn lesboeken moeten opzoeken.