Kan je iemand aanklagen als de stoep niet sneeuw en ijsvrij is gemaakt?

Bij mij in de wijk vegen veel mensen hun stoep sneeuw- en ijsvrij. Sommige mensen doen dat niet. Vanochtend is een mevrouw uitgegleden bij iemand die dat niet had gedaan. Helaas moest ze worden opgehaald door een ambulance. Kan ze de bewoners laten opdraaien voor de gemaakte kosten? Of de gemeente? Of heeft ze pech?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
bamibal
7 jaar geleden
Welke bewoners bedoel je? Het trottoir is geen privé-terrein. En welke kosten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bewoners die niet hun stoep hadden geweest. En de kosten van de ambulancerit en andere kosten die eventueel op de bewoners kunnen worden verhaalt. Ik lees nu het antwoord van SimonV.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het is maar goed ook dat dit niet kan. Zul je maar op vakantie zijn... En ik klaag rijkswaterstaat toch ook niet aan omdat het bijvoorbeeld geijzeld heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort: vroeger stond het in de APV dat bewoners verplicht werden gesteld om hun stoepje sneeuwvrij te maken. Omdat het moeilijk te handhaven was hebben ze dit uiteindelijk geschrapt. http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens-en-samenleving/121866-boete-voor-niet-sneeuwvrij-maken-van-stoep.html Rijkswaterstaat aanklagen omdat het geijzeld heeft? Ik heb het niet over dat je de buurman kan aanklagen omdat het sneeuwt. Als de wegbeheerder nalatig is in het strooien van zout op zijn wegen of dat je auto beschadigt raakt nav nalatigheid kan je zeker in aanmerking komen voor een schadevergoeding.
http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/consumententip-wat-te-doen-bij-autoschade-door-slecht-wegdek/
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Sorry ik was onduidelijk. Begin januari heeft het zo erg geijzeld. Diverse ongelukken. Rws heeft er alles aan gedaan wat ze konden en toch was het niet genoeg. Datzelfde risico is er ook wanneer je mensen zou verplichten om het trottoir voor het huis ijsvrij te maken. Wat is genoeg? En wat als je niet thuis bent? Of je ligt op bed en je weet niet eens dat de stoep glad is... Ik vind de openbare weg en dus ook het trottoir de verantwoordelijkheid van de gemeente. Die heeft de mogelijkheid om daar mensen voor in te zetten. Desnoods uitzendkrachten.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt dan niet iemand aanklagen.

Hoewel dat vroeger wel het geval is, kan een inwoner van Nederland vandaag de dag niet meer verplicht worden om zijn eigen stoep sneeuwvrij te maken. Toch verzoeken gemeenten en politici de burgers vaak om dat toch te doen.

Voor 2007 konden inwoners van Nederland echter wel verplicht worden om hun stoep sneeuwvrij te maken na sneeuwval. De belangenbehartiger van alle gemeenten in Nederland, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), heeft in 2007 echter een nieuwe gemeentelijke wetgeving voorgeschreven. In die nieuwe regelgeving is de verplichting van het sneeuwruimen door de burgers niet meer opgenomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
In België is het anders:
In de meeste gemeenten is het verplicht om de sneeuw, ijzel of afgevallen bladeren voor je deur te ruimen. Als u uw stoep niet vrijmaakt, riskeert u een boete die kan oplopen tot 250 euro.
​Ook volgens het Burgerlijk Wetboek bent u verplicht uw stoep te ruimen. Als een voorbijganger valt op een niet-vrijgemaakte stoep, kan hij of zij zich tegen de persoon keren die in het huis woont die een fout heeft begaan in de zin van artikel 1382 BW.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat kan je niet doen.
In de New York echter kan dat overigens wel.
Snel naar New York verhuizen!