Waarom is het sociaal meer aanvaard om te laten merken dat je niks van exacte vakken moet hebben, dan dat je niks van literatuur moet hebben?

Op TV, in het dagelijks leven, in de krant, overal beweren mensen dat wiskunde niks voor hen is, dat scheikunde vervelend en moeilijk is, dat ze niks snappen van natuurwetten. Met name vrouwen hebben daar een handje van. Iedereen accepteert dat en vindt dat grappig of doet alsof.

Als ik als gestudeerde meisjesnerd, om de zaak een beetje te stangen, beweer dat literatuur niks voor mij is, reageren mensen afkeurend...

Hoe komt dat toch dat gebrek aan wetenschappelijke kennis zo 'salonfahig' is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog veel erger. Als je bijvoorbeeld niet goed bent in de taal Nederlands, maar wel in wiskunde. Dan nog eisen ze later als je groot bent en al lang van school af bent, dat je perfect Nederlands moet kunnen schrijven. Dan houden geen rekening meer met het niveau opleiding en of je wel of geen goede Nederlandse schrift hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed bent in wiskunde,zal je niveau toch wel zo hoog zijn,dat je goed Nederlands schrijft.
Jouw stelling rammelt aan alle kanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, alsof als je een wiskunde knobbel hebt, je ook een talenknobbel hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een wiskunde knobbel hebt,zul je m.i. niet naar het VMBO gaan maar naar een hogere opleiding. Dat impliceert dan wel weer,dat er wat meer aan taal gedaan wordt,wat op zijn beurt weer betekent,dat je je goed en zonder (veel) fouten uit kunt drukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet je zeggen mijn opleidingen zijn geweest van LTS, MTS, HTS.
Juist door de technische kant, is het onderdeel Nederlands "gelukkig" op de achtergrond gebleven en kon ik het rechttrekken met de andere vakken. Ja ik kan me zeker een beetje uitdrukken in het Nederlands. Maar ik wordt nog steeds gecorrigeerd door mensen die perfectie willen. Gebruik van de/het weet ik niet en ik ga veel op mijn gevoel af. Dit lukt soms niet en is het fout.
Ik ervaar dat je Nederlands op academisch niveau moet kunnen zodra je van school bent. Maakt dus niet uit welke school, wat dat is dan plots niet meer belangrijk. Dus opleiding zegt niets over het niveau van een Taal. Mijn technische opleidingen heeft nooit veel met Nederlands gedaan. Gelukkig maar, anders was al lang en breed gezakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met jou gdanonym,want voor zover ik weet is het heel gewoon om veel van duits en engels te weten in de technische vakken en is nederlands ondergeschikt. Ik vind het geweldig dat je zo'n doorzetter bent en al die opleidingen hebt gedaan.
Bovendien vind ik het van jou Peter, erg kort door de bocht om te impliceren dat mensen die naar het VMBO gaan niet goed kunnen zijn in bijv. wiskunde. Misschien heb jij geen EQ knobbel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We spraken over een wiskundeKNOBBEL en dat veronderstelt toch wel een iets hogere opleiding dan VMBO. Jij impliceert iets,wat ik niet deed.

Antwoorden (4)

Nee hoor, het is prima maatschappelijk geaccepteerd dat iemand intresse heeft in exacte vakken. En het is ook maatschappelijk geaccepteerd dat je intresse hebt in literatuur.
Alleen begrijpen sommige mensen niets van één van beiden of allebei. En dat is ook prima geaccepteerd. Ik ben ook niet zo goed in wiskunde (wel weer goed in rekenen). Dat anderen niet kunnen accepteren dat jouw intresses wel liggen bij exacte vakken is hun probleem. Daarnaast hoeft niet iedereen scheikunde en natuurwetten interessant te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt er een beetje aan hoe je het begrip literatuur interpreteert. Bedoel je de studie der literatuur? Dat wil zeggen het bestuderen van schrijvers e.d. Of bedoel je literatuur an sich? Dat wil zeggen dat je uberhaupt niets van boeken moet hebben.
Dit is een wezenlijk verschilletje lijkt me. Waarschijnlijk accepteert men dit niet omdat ze er vanuit gaan dat je het laatste bedoelt. In dit geval vind ik hun reactie terecht, gezien het feit literatuur ontzettend veel kennis bevat en dus heel algemeen is, aangezien ieder onderwerp in literatuur aan bod komt.
Dat het algemeen geaccepteerd is dat men niets van natuur- en scheikunde weet komt denk ik doordat velen vaak op het middelbare school niveau blijven hangen bij dit vak. Het is een hele specifieke tak, iets wat je echt leuk moet vinden en moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat men maar doet alsof. Exacte vakken zijn best pittig, en het is in de meeste exacte studies zo dat het percentage mannen/jongens toch een stuk hoger ligt dan meisjes. Dat begint al op de middelbare school.
Bij ons hebben ze een middelbare school met een science-plus klas. Dit is voor kinderen met een hoog VWO-advies en interesse in science. Driekwart van de kinderen in deze klassen is jongen.
Degenen die het grappig vinden als je hier niet goed in bent zijn meestal degenen die er dus juist wel goed in zijn.

Verder zit er nogal een verschil in exacte vakken en literatuur. Maar er zijn bijvoorbeeld wel zat personen die zeggen dat ze weinig taalgevoel hebben en dus niet voor de talenkant kiezen. (meestal diegenen die zo goed zijn in de exacte vakken). En dat zal iemand met een goed ontwikkeld taalgevoel waarschijnlijk grappig vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat literatuur meer een cultureel en (dus) sociaal iets is.

Aangeven dat literatuur je niet zoveel doet zal op sociaal gebied dus verkeerd kunnen vallen bij mensen, terwijl aangeven dat wiskunde je niet zo kan bekoren hoogstwaarschijnlijk alleen een wiskundige zal storen. (of misschien ook wel meer beta mensen, maar ik denk dat dat toch een minderheid is, waardoor er meer offense wordt genomen aan moeite hebben met literatuur)

Toegevoegd na 38 seconden:
Leuke vraag trouwens.