Ik wil hierna nog een studie doen, maar val binnen het nieuwe leenstelsel voor studeren. Is het slim om alvast bij te lenen voor de volgende studie?

Ik doe nu een studie en leen daarvoor het geld dat ik nodig heb. Daarnaast heb ik nog een bijbaantje en hou iedere maand geld over. Alleen nou bedacht ik mij dat ik hierna nog verder wil studeren. Dit kost natuurlijk erg veel geld. Is het slim om nu volledig te lenen en het overige geld op een spaarrekening te zetten om de volgende studie van te betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kunt niet zomaar ongelimiteerd alvast bijlenen voor een studie die nog moet komen.
De studiefinanciering is bedoeld voor de studie die men op dat moment volgt.
Je mag in ieder geval wel altijd de hoogte van het wettelijk collegegeld lenen. Het collegegeldkrediet is per maand dus maximaal eentwaalfde deel van het bedrag dat je op jaarbasis aan collegegeld moet betalen. Voor het studiejaar 2016/2017 is dit € 165,33 per maand.
Betaal je instellingscollegegeld, dan kun je maximaal vijf keer het bedrag aan wettelijk collegegeld als collegegeldkrediet aanvragen. Voor het studiejaar 2016/2017 is dit € 826,67 per maand. Je kunt niet meer collegegeldkrediet krijgen
dan het bedrag dat je moet betalen.
Wanneer je meer wilt lenen dan het wettelijk collegegeld, dan ontvang je van DUO een formulier waarmee je onderwijsinstelling kan verklaren hoeveel collegegeld je betaalt. Totdat het bewijs is aangeleverd, kent DUO alvast het wettelijk collegegeld toe. Besef ook goed wat je leent, na de studie moet de lening worden terugbetaald.
Het actuele schuldsaldo vind je altijd terug in Mijn DUO.