Is er wel een grofschuldige aan te wijzen van de MH17 ramp?

In een oorlogsgebied gebeurt van alles. Als een onbekend vliegtuig wordt neergeschoten in zo'n gebied, is dat iets waarvan men niet voor moet opkijken. Bovendien, de schutter moet zeer snel beslissen wat hij moet doen. Hij kan niet even overleggen met anderen, en zelfs niet bij zichzelf te rade te gaan.
Ik denk, dat eerder gedacht moet worden aan de vliegtuigmaatschappij, de verkeersleiding en/of de piloot. Het advies om boven een bepaalde hoogte nog wel te kunnen vliegen lijkt mij zeer verwerpelijk. Hier lijkt mij sprake te zijn van grove onderschatting.

Weet jij het antwoord?

/2500

Op 28 september 2016 verscheen onderstaan bericht in het Financieel Dagblad. Aangezien ik niet weet of iedereen de link kan openen, heb ik het belangrijkste gedeelte overgetypt. Nog steeds blijft de vraag onbeantwoord of het een doelbewuste aanslag is geweest of een vergissing. Ook het motief is nog onderwerp van onderzoek. Hoe lang het onderzoek naar daders en motief nog zal duren, kon Nederlandse hoofdofficier van Justitie Fred Westerbeke die leiding geeft aan het onderzoek niet zeggen. De nabestaanden houden er rekening mee dat het proces dat nog jaren kan duren. Tot nu toe wijst alles erop dat Rusland verantwoordelijkheid draagt voor het neerhalen van de MH17 op 17 juli 2014. De Buk-raket waarmee de Boeing 777 van Malaysian Airlines werd geraakt, is gelanceerd vanaf een locatie in Oost-Oekraïne die in handen was van pro-Russische rebellen. Bovendien is de Buk-installatie daags voor de tragedie per trailer vanuit Russisch grondgebied aangevoerd en kort daarna weer terug naar Rusland gebracht. Dat blijkt uit de bevindingen van het internationale onderzoeksteam MH17 die woensdagmiddag zijn gepresenteerd. Ondanks de duidelijke bewijzen weigert het Joint Investigation Team (JIT) Rusland met zoveel woorden als verantwoordelijke aan te wijzen. Ook is het nog te vroeg om verdachten met naam en toenaam bekend te maken, aldus hoofdofficier van Justitie. Nader onderzoek moet uitwijzen wie de raket afvuurde en in wiens opdracht dat is gebeurd. Eerder deze week kwam Rusland met nieuwe informatie die zou aantonen dat er geen sprake was van een raketlancering vanuit het gebied dat de opstandelingen in Oost-Oekraïne controleren. Moskou kwam met twee andere locaties als mogelijke plaatsen delict. Het onderzoekteam heeft die plekken onderzocht, en geconcludeerd dat de Russische claim onjuist is. Overigens zijn de primaire radarbeelden die Rusland sinds kort wel zegt te hebben nog altijd niet aan het JIT verstrekt. Het onderzoeksteam van Nederland, Maleisië, Australië, België en Oekraïne verwacht die binnen afzienbare tijd alsnog te ontvangen. Premier Rutte benadrukt dat het essentieel is dat het onderzoek 'zonder politieke inmenging' en 'met volledige onafhankelijkheid' voortgezet wordt. Fred Westerbeke heeft verklaart dat er circa honderd betrokkenen in beeld zijn van wie de identiteit bekend is. Dat wil niet zeggen dat zij allen ook automatisch verdachten zijn. Voorlopig ziet het er dus niet naar uit dat er (ooit) een 100% schuldige aangewezen kan worden.

Bronnen:
https://fd.nl/economie-politiek/1169297/ra...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100