Wat is de straf van iemand Slaan of Neersteken wanneer je zelf word geslagen door mensen? of wanneer iemand iets lelijks tegen je zegt en je slaat hem

Zoals de vraag al zegt ben ik benieuwd wat de straf is wanneer bijvoorbeeld iemand je beledigd en je slaat hem paar keer tot die persoon een bloed neus heeft. of misschien dat die persoon iets gekneust of gebroken is.

Maar ook heb ik een vraag over wanneer je door 1 persoon of door een groep word geslagen en uit zelf verdediging haal je een zakmes en je steekt iemand neer.

Wat is de straf die je kunt krijgen bij deze 2 misdrijven?

Toegevoegd na 13 minuten:
Als je minderjarig bent dus denk aan 16/17 jaar oudt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
63.2K

Het beste antwoord

Als iemand je beledigd en jij begint daarop met fysieke agressie zal je veroordeeld worden voor mishandeling of zware mishandeling.

Puur een klap levert meestal mishandeling op (maximaal 4 jaar) maar zodra je er een mes begint neem jij willens en wetens het risico dat je iemand anders zwaar mishandeld, met ook de risico dat je hem dood. Dat kan je zware mishandeling opleveren (maximaal 8 jaar) zware mishandeling met de dood tot gevolg (10 jaar), of zelfs poging tot doodslag (15 jaar, bij poging verminderd tot 10 jaar).

In zelfverdediging geld de strafuitsluitingsgrond noodweer. Dat betekent dat je neit strafbaar bent als het door jou gebruikte geweld redelijk was voor jou zelfverdediging. Dus iemand die je een klap geeft doodsteken is niet redelijk, maar iemand een forse duw geven of een klap terug kan als zelfverdediging op gaat.

Overigens val je als 16/17 jarige meestal binnen het jeugdstrafrecht wat betekent dat je 2 jaar jeugddetentie kan krijgen maximaal, maar als jij 17,5 bent en dondersgoed wist wat de gevolgen waren van de door jou uitgevoerde mishandeling kan je ook maar zo als volwassene berecht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+
Sterker nog, iemand geeft jou een dreun, en jij geeft die persoon een zet, waardoor hij/zij valt en zijn nek breekt. Word dit ook als noodweer (ongeluk) gezien.

Andere antwoorden (2)

Voor het zomaar iemand slaan, schoppen of steken kan je maximaal 4 jaar cel krijgen. In zelfverdediging kan ik zo niet vinden.

Overgenomen van het wetboek: http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht.html#2079

Artikel 300
Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puur het slaan alleen is € 370,00. Uit zeer betrouwbare bron.