hoe hard mag je met een auto op een parkeerterrein rijden, en in een parkeergarage?

Ik kan me herinneren dat er vroeger een bord stond van 5 km/hr, maar tegenwoordig zie ik niets meer. Ik vind dat er tegenwoordig onverantwoord hard gereden wordt op parkeerplaatsen en garages. (ook door vrouwen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
19K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ook door vrouwen?

Antwoorden (8)

Op beide plekken mag men, voorzover ik weet, alleen stapvoets rijden, omdat er ook voetgangers kunnen lopen.
Antoni
10 jaar geleden
Indien niet anders is aangegeven is de maximum snelheid binnen de bebouwde kom 50 km/h.
Dus ook in een parkeergarage.
In theorie dan. In dit geval wordt er van het gezond verstand van de bestuurder uitgegaan, en kan je wel beboet worden voor gevaarlijk rijgedrag.

Dus als er geen bord met een beperking staat, gelden gewoon de normale verkeersregels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een parkeergarage zonder slagbomen althans. Met slagboom ga je vaak met het kopen van het kaartje akkoord met de algemene voorwaarden, hier is meestal wel een beperking gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag hier voetstaps rijden omdat er mensen kunnen lopen. Maar volgens mij kan je er geen bekeuring voor krijgen als je harder rijdt en het niet staat aangegeven. Het is meer om te zorgen dat je niet mensen aanrijdt en daarom is het meer een waarschuwing. Als je namelijk wel iemand aanrijdt heb je veel problemen. Dus: je mag harder rijden dan voetstaps maar het is slimmer om gewoon voetstaps te rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal prive terrein, dus prive regels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er is geen maximum snelheid maar wel is het zo dat je voor alles moet kunnen stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artikel 26.

In de parkeergarage zijn de bepalingen van de
Wegenverkeerswet, van het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens, de daarbij behorende bijlagen en nadere
regels van overeenkomstige toepassing met dien verstande
dat in de garage voor motorvoertuigen een maximumsnelheid
geldt van 6 kilometer per uur en voetgangers te allen tijde
voorrang hebben boven motorvoertuigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dat is een plaatselijk artikel, geen wetsartikel !
Het is dus niet overal geldig. (al is het uiteraard wél een verstandig artikel !)
Wettelijk gesproken mag je binnen de bebouwde kom in principe 50 km/u en buiten de bebouwde kom 80 km/u tenzij borden anders aangeven.

In principe is dat ook op een parkeerplaats, waar geen bord staat, van toepassing. Daar mag je dus ook 50 km/u, resp. 80 km/u.

Maar......... daar is ook nog artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 !!!

Artikel 5 is een kapstokartikel. Een kapstokartikel is een artikel in de wet, waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden.

Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 luidt:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Naast roekeloos rijgedrag kunnen hieronder ook gedragingen vallen van personen die niet aan het verkeer deelnemen.

Ondanks dat er geen explicite maximum snelheid is opgegeven wordt het zodanig hard rijden dat voetgangers of bezittingen (auto's) van anderen in gevaar komen door dit artikel alsnog strafbaar gesteld.

In de praktijk is de 5 a 6 km/u die bij andere antwoorden wordt genoemd een mooie vuistregel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Idd stapvoets rijden.

Ik vraag mij wel af of je op privéterrein zoals een parkeergarage je rijbewijs kunt kwijt raken? Ik zie op de onderstaande site over ingevorderde rijbewijzen daar niets over.