hoe noem je woorden die met dezelfde letter beginnen als eindigen?

bijvoorbeeld amerika angola afrika e.t.c.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K
fisbel
10 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag. Maar als de eerste letter van een woord steeds hetzelfde is noemen we dit alliteratie, ook wel beginrijm of stafrijm genoemd. Het is een poëtische rijmvorm bijvoorbeeld rijm waarbij de klankovereenkomst aan het begin van de woorden zit (hier de letter k):
En kranten waaien weg en zijn verouderd,
de dagen korten, nachten worden kouder,
maar over 't water komt zijn kleine stem. Alliteratie is dus in dit gedicht hierboven (van Ed Hoornik) de herhaling van de beginklank van geaccentueerde lettergrepen. Het heeft dikwijls een sterk ritmisch effect Ook is er alliteratie in het kinderversje:
Leentje leerde Lotje lopen, Langs de lange
Lindelaan. En toen Lotje goed kon lopen, Is zij weer naar huis gegaan. Er zijn ook uitdrukkingen met alliteratie bijvoorbeeld: met man en muis vergaan, door weer en wind, lief en leed (met elkaar delen)
In de reclame maakt men ook graag gebruik van alliteratie: heerlijk helder Heineken. In de voetbalwereld is bekend: hi ha honde... http://www.encyclo.nl/begrip/alliteratie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel Jij geeft ook geen antwoord op de vraag!!!
Je noemt de term 'alliteratie', maar dit is als verschillende woorden dezelfde beginletter hebben. De vraag is als 1 woord dezelfde begin- en eindletter hebben.
Dus voordat je begint met vingertje wijzen... ook zelf goed lezen.

Het beste antwoord

die hebben geen speciale naam. Wel woorden die je van voor naar achter en van achter naar voor kunt lezen, en dan hetzelfde zijn zoals: lepel, parterretrap, pop
Dat is een palindroom
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus. Die hebben geen speciale naam. Komen vooral voor bij taalspelletjes op internet. http://www.waarmaarraar.nl/forum/6/ID/1178752/GO/0/Woorden_met_zelfde_begin_en_eind_letter.html http://www.hobbyjournaal.nl/forum/52104/Woorden_die_beginnen_en_eindigen_met_dezelfde_letter_.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
xd