Een fotograaf heeft een pasfoto gemaak van mijn zoon. Nou heeft hij deze ongevraagd op een reclameposter in zijn winkel hangen. Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat mag hij niet zonder toestemming. In dit geval is de foto gemaakt in opdracht van jou (van je zoon). Volgens het portret recht geldt dat het portret recht volledig bij jou ligt en niet bij de fotograaf. Hij krijgt immers betaald voor het maken van de foto en daarmee geeft hij ook de rechten weg van de foto. Tenzij jij hier apart een afstandformulier hebt getekend.

De onderstaande tekst is gekopieerd uit het portret recht:
"Wie als fotograaf of filmer een opdracht aanneemt om iemands portret te maken, heeft geen zeggenschap meer over het vermenigvuldigen of publiceren van het portret. Als hij de afbeelding openbaar wil maken, heeft hij toestemming van de geportretteerde nodig (ook al heeft hij het auteursrecht). "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat mag niet zomaar. Kijk hier maar eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag zeker niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hij had eerst toestemming moeten vragen.
Het publiceren van foto's van personen mag niet zomaar, want de geportretteerde heeft ook bepaalde rechten. Dit heet het portretrecht. Op grond van zijn portretrecht mag de geportretteerde bijvoorbeeld de foto zelf kopiëren en zelfs publiceren, mits de naam van de fotograaf maar genoemd wordt.
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang. Als de foto nieuwswaarde heeft, moet dit privacybelang worden afgewogen tegen het belang van vrije meningsuiting.
Deze regels gelden ook voor films.
Amadea
13 jaar geleden
Gelukkig mag dat niet zonder toestemming van geportretteerde of zijn/haar wettelijke vertegenwoordigers. Op z'n minst effe vangen, dus.

Denk meteen aan die arme kinderen en volwassenen die in ontwikkelingslanden op de gevoelige plaat worden vastgelegd. Die Westerse fotograaf krijgt dik voor z'n foto's betaald, wint er mogelijk zelfs prijzen mee... Maar portretrecht van de geportretteerde? Dat vergeten ze gemakshalve even. Walchelijke types.

Toegevoegd na 57 seconden:
...walgelijke types dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correctie + :)