Als Premier Rutte in het regeringsvliegtuig zit en dit wordt gekaapt, wie is dan Commander in Chief?

Ik zou graag weten of dit de vice-premier is of de minister van defensie of de minister van veiligheid of in elk geval wie. En stel dat de Premier het niet overleeft, wie wordt dan de premier van Nederland? Mocht dat de vicepremier zijn, hoe zit dat dan als er meerdere vice-premiers zouden zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Een vicepremier of viceminister-president is plaatsvervanger van een premier of minister-president.
In het algemeen vervangt de vicepremier de premier of minister-president bij kabinetsvergaderingen wanneer de premier of minister-president in het buitenland is, bij ziekte of bij andere afwezigheid voor korte of langere tijd. De vicepremier neemt ook de taken van de premier over wanneer hij of zij niet meer in staat is het land te regeren. Het eerste deel van het woord is afkomstig van het Latijnse woord vice dat in plaats van betekent. Een kabinet kan meerdere vicepremiers bevatten.

Tijdens het kabinet-Balkenende III was Gerrit Zalm (VVD) de enige vicepremier.
In het kabinet-Balkenende IV fungeerden Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (CU) als de respectievelijke vicepremiers.
In het kabinet-Rutte I was Maxime Verhagen (CDA) de enige vicepremier.
In het kabinet-Rutte II is Lodewijk Asscher (PvdA) de enige vicepremier

Bij meerdere vicepremiers wordt er ter plekke een taakverdeling afgesproken.
8 jaar geleden
Volgens de grondwet (artikel 97.2) heeft in Nederland de regering het oppergezag over de krijgsmacht (en dus niet een bepaald persoon).

De regering (koning en ministers) zal in dat geval nog best kunnen functioneren. De vice-premier (en dat is momenteel Lodewijk Asscher) zal in dat geval de rol van voorzitter van de ministerraad op zich moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij hebben een commandant der strijdkrachten dus probleem opgelost
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die heeft dus helemaal NIETS met deze kwestie te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel schattig bedacht. Daarom maar geen min ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelukkig zijn wij geen militaire dictatuur ;-)