Kan het theoretisch zijn dat één enkele partij regeert in België?

Er worden volop peilingen gehouden en vnl in Vlaanderen heeft 1 partij een enorme voorsprong. Dan lees ik vaak dat dat beter is dan de coalitiepartijen "want die gaan toch weer regeren met partij x,y of z en dat wil ik niet" enz. Maar is er niet altijd een coalitie? Of kan het theoretisch dat er slechts 1 partij is en de rest is de oppositie? en is er in dat geval geen risico op een totalitair beleid?

11 maanden geleden
1K

Antwoorden (1)

Ja.
Je kan theoretisch >50% van de stemmen halen en dan heb je dus sowieso niemand nodig.
Ook een minderheidsregering mogelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Minderheidsregering#België

"en is er in dat geval geen risico op een totalitair beleid?"
Dat is er in die zin ook als je met 2 of 3 partijen werkt die goed samenwerken en vrijwel dezelfde dingen willen, maar dat is nu eenmaal het idee achter democratie, als blijkbaar >50% van de bevolking iets wil, wat is dan exact het autoritaire*? Daarnaast zijn er in een goede democratie een aantal dingen ingesteld die voorkomen dat een partij of coalitie die aan de macht komt vrij direct alles om kan toveren.

*Neem als voorbeeld "zondags winkels open", door jarenlange invloed van christelijke partijen konden mensen die zondags wilden winkelen dat niet, nu verandert dat (althans in NL) door de groeiende secularisatie en voelen religieuzen zich weer benadeeld.
11 maanden geleden
tinus1969
11 maanden geleden
Plus. Mbt ‘totalitair’; in bv USA en Engeland/UK is het normaal dat één partij de meerderheid heeft. Dat zijnngeen totalitaire landen.